Proteiny - kvalita

Ako rozpoznať kvalitu proteínového výživového doplnku

V súčasnosti je čoraz ťažšie rozhodnúť sa pre ten správny proteínový výživový doplnok, a to najmä kvôli nejasnej terminológii používanej na etiketách produktov. Iným prípadom je, keď nás ku kúpe presvedčí atraktívny obal, ukrývajúvi však často len priemerný výrobok, ktorý nedodrží to, čo na etikete sľubuje.

V tomto článku sa budeme zaoberať vlastnosťami vysoko kvalitného proteínového výživového doplnku a poskytneme vám niekoľko tipov, ako odhaliť a vyvarovať sa výrobkom pochybnej hodnoty.

Naučte sa rozpoznať obsah proteínových výživových doplnkov pomocou analýzy ich zložiek a farby.

V tejto džungli výživových doplnkov sa ťažko orientovať a často narážame na bielkovinové produkty rôznych farieb a receptúr, ktoré nám majú umožňiť pochopiť kvalitu výrobku. Každý výrobca však produkuje svoje výrobky na iných podkladoch. Poďme sa na to pozrieť!

Zloženie

Je dôležité, aby ste si starostlivo prečítali zloženie každého produktu uvedené vo výživovej tabuľke, pretože práve v nej sa dozviete, či je doplnok skutočne vyrobený len z proteínov, alebo sú v ňom obsiahuté aj iné, často krát nežiaduce prvky. Predpokladám, že každý, kto si kúpi proteínový výživový doplnok, vyžaduje, aby spĺňal určité kvalitatívne požiadavky a normy. Biologická hodnota a chemické zloženie produktu sú len dvoma parametrami, ktoré nám môžu prezradiť, či obsiahnutý proteín spĺňa požadované kritériá kvality alebo nie.

Poradie je dôležité…

Vo výživovej tabuľke je ako prvá uvedená zložka, ktorá je v danom produkte prítomná v najväčšom množstve. Ak je najvyššie uvedený termín „koncentrát srvátkových bielkovín (WPC)“, držíte v rukách proteín, ktorý obsahuje 70 – 80% bielkovín so zníženým obsahom laktózy a tuku. Mnoho ľudí má dojem, že WPC je niečo menej hodnotné ako izolát. Je to však lož!. Hoci WPC obsahuje menej proteínov než izolát, vysoko kvalitný WPC obsahuje všetky druhy dôležitých zlúčenín, ktoré sa v izolátoch nenachádzajú.

Faktory rastu a výhody/nevýhody WPC

Kvalitné koncentráty obsahujú oveľa vyššie hladiny rastových faktorov, ako sú IGF-1, TGF-1 a TGF-2, obsahujú oveľa vyššie hladiny rôznych fosfolipidov a rôznych bioaktívnych lipidov, ako napr. konjugovaná kyselina linolová (CLA), a často obsahujú aj vyššie hladiny imunoglobulínov a laktoferínu.

Nevýhoda WPC spočíva v tom, že majú mierne nižší obsah bielkovín ako izolát, a obsahujú vyššie hladiny tuku (hoci tieto tuky môžu mať priaznivé účinky) i laktózy.

Ľudia by sa rozhodne mali zbaviť dojmu, že WPC je „niečo menej“ ako srvátkový proteínový izolát (WPI). Kvalitný WPC môže byť naozaj vynikajúcou voľbou, ktorá dopomôže športovcovi k dosiahnutiu vytúžených cieľov.

Srvátkový proteínový izolát

Srvátkový proteínový izolát obsahuje až 90% bielkovín, a to s minimálnym obsahom laktózy a prakticky nulovým podieľom tuku. Výhodou kvalitného WPI je, že obsahuje viac bielkovín a menej tukov a laktózy v porovnaní s WPC. Malo by však byť jasné, že srvátka je oveľa komplikovanejšia ako jednoduchý obsah bielkovín. A samotný obsah bielkovín zďaleka nie je najdôležitejším faktorom pri rozhodovaní, ktorá srvátka je pre nás najvhodnejšia.

Iónová výmena

Napríklad, iónová výmena má vyššiu hladinu proteínu oproti akémukoľvek izolátu. Znamená to, že je to lepšia voľba ako izolát? Nie, ale mnohé spoločnosti ju stále tlačia do popredia a prezentujú ju ako „svätý grál“ mliečnej srvátky.

Iónová výmena je prakticky získavanie srvátkového izolátu z koncentrátu. Táto metóda má však aj svoje muchy.

Ako už bolo spomenuté, srvátkový proteín je komplexný proteín, pozostávajúci z mnohých peptidov (niektoré len vo veľmi malých množstvách), ktoré majú jedinečné účinky na zdravie, imunitu organizmu, atď. A práve tieto peptidy robia srvátku jedinečnou.

Vzhľadom na povahu procesu iónovej výmeny sú selektívne vyčerpávané látky najcennejšie a najprospešnejšie pre naše zdravie. Aj napriek zvýšeniu obsahu proteínov sa mnohé z dôležitých peptidov strácajú, alebo sa ich hladiny výrazne znižujú.

To je to, čo robí z izolátov iónovej výmeny nesprávnu voľbu pri výbere naozajstného výživového doplnku na báze srvátkovej bielkoviny tretej generácie, hoci mnohé spoločnosti ju stále využívajú ako izolovaný zdroj kvôli vyššiemu obsahu proteínov.

Trochu terminológie…

…ktorá nás sprevádza pri pohľade na mikrofiltrované srvátkové izoláty. Neustály vývoj technológií prináša nové a nové postupy spracovania WPI, ako sú napr. krížová filtrácia (CF), filtrácia ultrafialovým filtrom (UF), mikrofiltrácia (MF), reverzná osmóza (RO), dynamická membránová filtrácia (DMF), chromatografia iónovej výmeny (IEC), elektro-ultrafiltráciu (UE), chromatografia radiálnym prúdom (RFC) a nanofiltrácia (NF). Výrobcovia môžu v dnešnej dobe vyrábať čoraz kvalitnejšie a jedinečnejšie srvátkové proteíny. Najznámejšou metódou je zrejme krížová filtrácia (CF), ktorá využíva techniku mikrofiltrácie pri nízkej teplote, čo umožňuje získať produkt s veľmi vysokým obsahom proteínov (90%), zachovať dôležité látky a extrémne nízky obsah tuku a laktózy, a to všetko prakticky bez nedenaturovaných proteínov.

CF je prirodzený, nechemický proces, ktorý využíva špičkové keramické filtre, na rozdiel od procesu iónovej výmeny, ktorý zahŕňa využitie chemických režimov (napr. kyseliny chlorovodíkovej či hydroxidu sodného).

Srvátkový izolát z mlieka obsahuje aj vysoké množstvo vápnika a malé množstvo sodíka.

Hydrolyzovaná srvátková bielkovina

Ak si v tabuľke prečítame termín “hydrolyzát” (WPH), v podstate to znamená, že proteín bol čiastočne “rozložený” na peptidy rôznych dĺžok.

Pretože proteín je už čiastočne “rozložený”, rýchlejšie sa vstrebáva, čo môže mať za určitých okolností pozitívne účinky na niektoré metabolické procesy.

Je dôležité vedieť, či je hydrolyzát koncentrovaný alebo izolovaný. Ak produkt obsahuje “koncentrované hydrolyzované srvátkové bielkoviny”, ide o proteín s obsahom bielkovín nie vyšším ako 80%, zatiaľ čo v druhom prípade, ak si na obale prečítame nápis “hydrolyzované izolované srvátkové proteíny”, budeme vedieť, že ide o proteín s obsahom bielkovín blížiacim sa k 90% a s obsahom sacharidov a tuku takmer nulovým.

Čo mení percento proteínov

Percentuálny podiel proteínu sa môže meniť, ak sa v zložení produktu nachádzajú niektoré voľné aminokyseliny, ako sú glycín, alanín, lyzín, kyselina glutámová, leucín, izoleucín či valín.

Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že je obsah voľných aminokyselín v proteínovom produkte výhodou, je dôležité si uvedomiť, že tieto aminokyseliny nemajú žiadnu funkciu v čisto proteínovom produkte. Práve naopak, menia biologickú hodnotu (VB) a chemické skóre (IPC) samotného proteínu.

Ak je Vaším zámerom kúpiť si ten najkvalitnejší proteín, je dôležité, aby v jeho zložení neboli žiadne voľné aminokyseliny akéhokoľvek druhu.

Aminokyseliny vo voľnej forme si môžete zakúpiť v produktoch určených na iné účely.

Význam farby proteínového prášku

Ďalším dôležitým faktorom pri výbere kvalitného výživového doplnku je analýza jeho farby. To, že je prášok chutný, dobre rozpustný a má peknú farbu, ešte neznamená, že je aj kvalitný. Pamätajte, že aj cukor je rozpustný! A práve preto sa do proteínov často pridávajú maltodextríny.

A výrazne ochutený proteín drasticky znižuje percento proteínu v produkte.

Tí, ktorí si kupujú bielkovinové výživové doplnky, by mali za svoje peniaze očakávať (a vyžadovať!) čistý, kvalitný produkt, ktorý nie je pozmenený aminokyselinami vo voľnej forme a nie je silne ochutený. Tieto prvky nerobia nič iné, len menia k horšiemu kvalitu samotného produktu.

Možné vedľajšie účinky arómy

Všimli ste si niekedy, že v určitú dobu počas dňa (často po dávke proteínového nápoja), cítite pocit “nafúknutia” v oblasti brušnej dutiny? Príčiny sú vo väčšine prípadov spôsobené konzumáciou veľkého množstva aróm obsiahnutých v produkte, ktoré organizmus netoleruje.

Preto je vhodné spoliehať sa na výrobky, ktoré nie sú príliš aromatizované, a čiastočne teda odstraňujú “inkriminovanú” látku. Následkom bude minimalizovanie výskytu spomínaného symptómu.

Črevné alebo tráviace problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť, preto nie sú často krát spojené výlučne s obsahom laktózy.

Zadržiavanie vody spočíva v akumulácii tekutín, ktoré sa vyskytujú v obehovom systéme a v tkanivách. Potraviny bohaté na cukor, najmä umelé sladidlá a arómy, spôsobujú rýchle otupenie hladiny krvného cukru a inzulínu, a to má za následok, že bunky si uchovajú viac sodíka, čím zvyšujú ich opätovné vstrebávanie v obličkách a následné zadržiavanie vody.

To všetko sú dôležité kritériá pre výber správneho druhu proteínu, t.j. s nízkym obsahom aróm, alebo ešte lepšie, 100%-ne prírodného.

Ďalšie nežiaduce prvky

Na trhu, akým je ten s výživovými doplnkami, sa spoločnosti v súčasnosti zameriavajú na oveľa širšiu klientelu (nielen na športovcov). Preto sa niekedy uchyľujú k pridávaniu látok, ako napr. palmový olej, maltodextrín, xantánová guma, karagén či mliečne proteíny, ktoré síce robia produkt chutnejším, ale zároveň sa úplne vytráca jeho funkcia stravovacieho alebo športového doplnku.

Preto ak nájdete v zložení palmový olej, maltodextrín, xantánovú gumu, karagén či mliečne bielkoviny (nezamieňať so srvátkou), ide o výrobok, ktorý vám síce môže privodiť „nebíčko v papuľke“, ale nemá význam ho užívať z hľadiska dosiahnutia požadovaného fyzického výkonu či v rámci správneho stravovacieho programu.

preloader