Ako si vybrať proteínovú tyčinku - Yamamoto.sk

Ako si vybrať proteínové tyčinky a kedy ich užívať?

Bielkovinové tyčinky sú veľmi cennou pomôckou v našom výživovom pláne. Sú chutné, skladné a prenosné, no hlavne bohaté na bielkoviny, vitamíny, minerály a všetky ostatné zložky, ktoré ťažko nájsť v iných druhoch produktov tohto sortimentu.

Treba však povedať, že nie všetky proteínové tyčinky sú rovnaké; rozdiel je v obsiahnutých makrách, zložkách, živinách… Preto je dôležité dobre si vybrať. Nedajte sa popliesť reklamou alebo atraktívnym obalom, pretože podstatný je najmä obsah tyčinky.

Mnoho druhov

Dostupné v mnohých neodolateľných príchutiach a s vyváženým výživovým profilom.

Na trhu je dostupných mnoho druhov proteínových tyčiniek, takže si vieme vybrať tú pravú pre naše aktuálne potreby.

  • Tyčinky s nízkym obsahom sacharidov: zvyčajne majú priemerný obsah tuku, vysoký obsah bielkovín a málo sacharidov. Bežne sa v jednej tyčinke nachádza 12 až 15 g sacharidov na asi 30 g proteínov.
  • Tyčinky ako náhrada jedla: „nahrádzajú“ raňajky, obedy alebo večere, takže pomer makier je pomerne vyrovnaný. Pochopiteľne, keďže sú to tyčinky proteínové, budú mať vysoký obsah bielkovín.
  • Hyperproteínové tyčinky: tyčinky s obsahom bielkovín 50% a viac. V tomto prípade sú logicky nižšie množstvá ostatných makronutrientov, ale sú obsiahnuté vo vzájomne vyváženom pomere.
  • Hypolipidové tyčinky: je oveľa ťažšie ich nájsť, pretože tuky sú vynikajúcimi aglomerátmi a konzervačnými látkami. Obsahujú nízke množstvo tukov, zvyčajne pod 10 g v jednej tyčinke.

Ak sa nachádzate vo fáze, kedy konzumujete stravu s nízkym obsahom uhľohydrátov, môžeme zahrnúť do jedálnička tyčinky s nízkym obsahom sacharidov alebo hyperproteínové.

Ak cez deň prijímate viac kalórií, ako spálite (surplus), môžeme tyčinky použiť ako náhradu jedla/chodu. Ak sa vyhýbate tukom, doprajte si hypolipidovú tyčinku.

Výber je skrátka obrovský. Ako a kedy je však najlepšie pridať proteínové tyčinky do nášho jedálnička?

Kedy si dopriať proteínové tyčinky?

Určite nechceme tvrdiť, že proteínové tyčinky sú nutnosť. Sú síce zdravé a kedykoľvek k dispozícii, nikdy ich však neuprednostňujte pred čerstvými potravinami. Odporúčame ich konzumovať najmä v prípadoch, ak nemáte poruke čerstvé potraviny alebo varené jedlo, resp. by bolo nepohodlné si ho so sebou brať.

  • Na desiatu. Keď sme celý deň na nohách, proteínová tyčinka nám môže „zachrániť“ život! Najmä ak ste obmedzili príjem kalórií, táto maškrta určite pomôže utlmiť pocit hladu medzi jednotlivými chodmi.
  • Na cesty. Určite oceníte proteínovú tyčinku v kufri pri cestovaní, hlavne ak vás nezaujme miestna kuchyňa, alebo ak sa nebodaj stratíte.
  • V chladničke. Aj tu by mala mať proteínová tyčinka svoje miesto. Komu sa aspoň raz za čas nestane, že otvorí chladničku… a zostane sklamaný? Počas diéty vám taká tyčinka zabezpečí značný pôžitok, a to bez výčitiek.

Stále však platí, že čerstvé potraviny a varené jedlo sú najdôležitejšie a pred tyčinkami majä vždy prednosť! A to nás privádza k ďalšiemu bodu…

Kedy NEkonzumovať proteínové tyčinky

Existujú špecifické prípady, kedy proteínová tyčinka nie je ideálnou voľbou. Je to najmä tesne pred a po tréningu či fyzickej aktivite. Tyčinky sú totiž komplexné potraviny a doba ich trávenia je stredne dlhá. Bezprostredne pred tréningom konzumujte výhradne rýchlo stráviteľné potraviny a jedlá, ktoré nezaťažia gastrointestinálny systém.

Druhým prípadom je dlhodobé opakované nahrádzanie klasickej stravy proteínovými tyčinkami. Určite tým nedosiahneme úbytok hmotnosti, aspoň teda nie prirodzeným spôsobom. Čerstvé potraviny s rovnakým kalorickým obsahom vám doprajú väčší pocit nasýtenia, o kompletnejšom spektre prijatých živín nehovoriac!

Ako si vybrať tie najlepšie proteínové tyčinky

Teraz sa dostávame k jadru veci. Základným parametrom je kvalita obsiahnutých proteínov.

  • Dajte si pozor, keď sa z etikety dočítate, že daná tyčinka obsahuje sójové bielkoviny či bielkoviny z iných strukovín. Kupujte zásadne tyčinky s obsahom mliečnych bielkovín (ak samozrejme nie ste vegán), pretože tie telu dodajú oveľa širšie spektrum aminokyselín.
  • Makronutrienty a najmä tuky dodávajú potravinám „hmatateľnosť“. Inými slovami, „tučné“ jedlo je veľmi chutné (vo väčšine prípadov). Nie je náhoda, že nezdravé jedlá a rôzne maškrty pre deti majú vysoký obsah tuku. Tyčinky, ktoré presahujú 20 g tuku, sú jednoznačne podozrivé (ak nie sú vyrobené z vynikajúceho zdroja tukov, ako je napríklad sušené ovocie).
  • Posledný hľadiskom je obsah uhľohydrátov. Pomer uhľohydrátov k proteínom by nikdy nemal byť vyšší ako 1,5. Príliš veľa uhľohydrátov a príliš málo bielkovín nie je dobrá voľba, keďže hľadáme alternatívu k čerstvým potravinám, a nie k maškrtám.

Proteínové tyčinky sú však z celkového hľadiska vynikajúcim riešením na doplnenie vášho jedálnička, preto by ste ich mali vždy mať po ruke!

Autor: Ludovico Lemme, Zdroj: Yamamoto
preloader