BCAA verzus EAA - Yamamoto Nutrition

BCAA verzus EAA – aký je rozdiel medzi týmito aminokyselinami

Aký je rozdiel medzi esenciálnymi aminokyselinami typu BCAA a EAA, a ktoré z nich je lepšie užívať pred, počas a po tréningu?

Rozvetvené aminokyseliny (alebo BCAA) sú tri konkrétne aminokyseliny: leucín, izoleucín a valín, patriace do skupiny 8 esenciálnych aminokyselín, ktoré organizmus na rozdiel od iných látok nedokáže sám syntetizovať, a preto mu ich musíme dodávať.

BCAA sú aminokyseliny najviac zastúpené v kostrovom svalstve: tvoria asi 35%.

Aké sú vlastnosti BCAA a prečo sú také populárne?

Tieto tri aminokyseliny sa vyznačujú tým, že po užití sa rýchlo vstrebávajú, podobne ako voľné aminokyseliny, no na rozdiel od nich sa nedostávajú do pečene; putujú priamo do krvného obehu a následne do mozgu a svalov, kde podporujú syntézu ďalších aminokyselín dôležitých pre glukoneogenézu.

Vo vnútri hematoencefalickej bariéry súperia s voľným tryptofánom, ktorý je zase prekurzorom serotonínu (neurotransmiter zodpovedný za pocit únavy), čím bránia produkcii serotonínu, a zmierňujú i odďaľujú nástup pocitu únavy.

Najmä leucín stimuluje počiatočnú fázu syntézy proteínov, a to stimuláciou tzv. mTORC1, čiže „anabolickej signálnej dráhy“; to znamená, že pôsobí ako akýsi aktivátor senzorov spúšťajúcich celú sériu kaskádových signálov vo vnútri tela, ktoré zvyšujú rýchlosť syntézy bielkovín.

Na základe osobitnej úlohy, ktorú leucín zohráva pri aktivácii syntézy svalových proteínov, komerčne dostupné BCAA zvyčajne poskytujú väčšie množstvo leucínu ako ostatné dva druhy aminokyselín; zvyčajne ide o dvojnásobok, a preto skratka 2:1:1, ale existujú aj BCAA s vyššími pomermi leucínu, konkrétne 4:1:1, 8:1:1 alebo dokonca vyššie.

Spresnenie

Pokiaľ ide o účinok na zvýšenie syntézy proteínov, prvé štúdie uskutočnené na myšiach boli veľmi povzbudivé.

Pri testoch na ľuďoch boli tieto výhody skreslené, keďže BCAA sa rozpadajú vo chvíli, keď proces syntézy proteínov narazí na nedostatok niektorej z EAA.

Ak je teda cieľom maximalizovať syntézu svalových bielkovín, a teda anabolizmus, napríklad počas tréningu, ideálne je užívať všetky esenciálne aminokyseliny EAA (prečítajte si článok venovaný výhradne esenciálnym aminokyselinám, ktorý podrobne dokumentuje účinky EAA na MPS).

Podobne sa zistilo, že veľmi vysoké dávky leucínu (väčšie ako 2 g/dávka) sú účinnejšie iba u jedincov v pokročilom veku.

Aké úlohy zohrávajú a aké účinky majú BCAA u športovcov?

  • Užívanie pred tréningom, najmä v dlhodobom cvičebnom období, kedy odďaľujú nástup pocitu únavy počas tréningu.
  • Po tréningu, kedy zlepšujú regeneráciu a redukujú DOMS (bolesť svalov); alebo ich užívajte spolu so srvátkovým proteínom, a v takom prípade dochádza k významnému zvýšeniu syntézy bielkovín, pravdepodobne vďaka zlepšeniu profilu aminokyselín pomocou BCAA (najmä leucínu), v porovnaní so srvátkou samotnou.

Spoločnosť Yamamoto Nutrition® ponúka rôzne verzie BCAA v pomere 2:1:1, 4:1:1 alebo 8:1:1, v forme kapsúl alebo prášku získanom rastlinnou fermentáciou.

Vrcholom ponuky je rad produktov BCAA PRO, v ktorom sú hlavnou zložkou BCAA od spoločnosti Kyowa, extrahované bakteriálnou rastlinnou fermentáciou (patentovaný proces vo vlastníctve spoločnosti Kyowa, ktorý zaručuje maximálnu čistotu BCAA).

Autor: Dott. Agnese Russo, Zdroj: Yamamoto
preloader