Betaín: čo to je a k čomu slúži

Betaín: čo to je a k čomu slúži

Betaín, odborne nazývaný trimetylglycín, je prírodná látka, ktorá sa extrahuje z cukrovej repy a patrí do skupiny vitamínov B. Je veľmi dôležitý, pretože jeho užívaním môžeme predchádzať viacerým ochoreniam.

Netreba si ho mýliť s betaín chloridom, veľmi silnou kyselinotvornou látkou, využívanou pri výrobe výživových doplnkov (môže spôsobovať tráviace ťažkosti). Táto zlúčenina je silným metylačným činidlom (má schopnosť rozkladať skupiny CH3 na rôzne látky), ktoré v ľudskom organizme betaín stráca a súčasne sa premieňa na di-metylglycín alebo vitamín B15.

Betaín ako enzým metionín syntázy účinkuje pri remetylácii homocysteínu na metionín vďaka prítomnosti vitamínu B12, ktorý pôsobí ako koenzým a kyseliny listová. Kvôli tejto svojej zvláštnosti sa betaín úspešne používal, a stále používa, pri liečbe homocystinúrie a hyperhomocysteinémie (stavy spojené so zvýšeným kardiovaskulárnym rizikom).

Zvýšené hodnoty homocysteínu v krvi môžu viesť k nárastu rizika vzniku ochorenia koronárnych tepien, ischemickej mŕtvice, tromboembólie a senilnej demencie, rovnako ako artériosklerózy, ktoré sa spočiatku prejavuje blokovaním tvorby endoteliálnych buniek (podráždených homocysteínom) oxidu dusnatého (NO).

Oxid dusnatý (NO)

  • uvoľňuje cievy
  • zabraňuje tvorbe aterosklerotických plakov

V súčasnosti sa na zníženie hladiny homocysteínu v krvi používa

  1. kyselina listová
  2. vitamín B12
  3. betaín
  4. vitamín B6

Pri betaíne sa tiež preukázali nasledujúce účinky

  1. hepatoprotektívny účinok proti toxickým látkam;
  2. lipotropický účinok prejavujúci sa rýchlejším odstraňovaním uloženého tuku (steatotická pečeň);
  3. mierne antidepresívny účinok: dochádza k premene na S-adenozylmetionín, t.j. zlúčeninu so špecifickými antidepresívnymi účinkami;
  4. neuroprotektívny účinok pôsobiaci proti poškodeniam vyvolaným alkoholom;
  5. dopĺňa sa s vitamínom B6, homocysteín sa premieňa na cystaín (asi 50% z celkového množstva homocysteínu), je to dôležitý antioxidant.

 

Molekula betaínu
Molekula betaínu

 

Dávkovanie a ako ho získať

Ako pomocná látka (koadjuvant) je zvyčajná dávka betaínu pri hyperhomocysteinémii (u dospelých) 6g denne, rozdelených do 2 oddelených dávok.

Betaín je možné prijímať v podobe mäsa a zeleniny, ale aj prostredníctvom ďalších potravín, ktoré ho obsahujú najviac: quinoa, červená repa, brokolica, špenát, ryby, amarant a ovos.

Červená repa
Červená repa

 

Štúdie

Skupina výskumníkov realizovala svoju 4-týždňovú analýzu na študentoch vo veku v priemere 19 rokov, ktorí pred tým posilňovali už približne 4 roky.

Počas prvých dvoch týždňov výskumu sa subjektom podávalo 1,25g betaínu v dvoch dávkach denne. Následne študenti podstúpili tréning nôh. Pred tréningom a 15 minút po ňom vedci analyzovali krv subjektov, pričom im odoberali vzorky zo svalových buniek na nohách. Druhé dva týždne sa celý postup opakoval, avšak výskumníci študentom podávali namiesto účinnej látky placebo.

Výsledky boli nasledujúce

  1. štvrťhodiny po tréningu bola koncentráciu kortizolu v krvi subjektov menšia po užití betaínu než po užití placeba;
  2. užívanie betaínu malo za následok po tréningu značne vyššiu mieru koncentrácie rastového hormónu (GH) a hormónu IGF-1;
  3. po tréningu bola zvýšená aktivita anabolických signálnych molekúl Akt a P70-S6K.

Výťažok z publikácie k experimentu

“Naše výsledky naznačujú, že užívanie betaínu zlepšuje endokrinnú kontrolu anabolických dráh v porovnaní s tými katabolickými, pričom sa zlepšujú anabolické signály a syntéza proteínov v rámci reakcie na záťažové testy alebo aeróbne cvičenie vykonávané pri maximálnej intenzite.”

Autor: Niccolò Balboni, Zdroj: Yamamoto
preloader