Čo je TAURÍN: účinok a vlastnosti

Čo je TAURÍN: účinok a vlastnosti

Taurín je aminokyselina, ktorá sa pre svoj stimulačný účinok často vyskytuje ako súčasť doplnkov výživy. Ale je to skutočne jeho primárna funkcia?

Vlastnosti a prospešné účinky aminokyseliny L-taurín

Časopisy venujúce sa výžive a suplementácii sa aminokyselinami často zaoberajú. Najznámejšie sú aminokyseliny s rozvetveným reťazcom (BCAA) s prítomnosťou leucínu ako “kráľovnej” proteínovej syntézy, ďalej je to aminokyselina glutamín a arginín, ktoré si v poslednej dobe taktiež našli na trhu svoje miesto. O tauríne a jeho vlastnostiach sa publikuje, či hovorí, pomerne málo. Najznámejší faktom je to, že sa taurín v kombinácii s vysokou dávkou kofeínu používa ako prísada do mnohých energetických nápojov.

Ale nerobme unáhlené závery. Taurín nie je simulant v pravom zmysle slova. V skutočnosti ho môžeme definovať ako aminokyselinu, ktorá má stabilizačný efekt na nervovú ústavu. Povzbudzujúci účinok taurínu je nutné chápať v spojitosti s obnovou mentálnej sviežosti, zlepšením koncentrácie a pozornosti, schopnosťou odolávať stresu a mnohým ďalším. Taurín je pridávaný do energetických nápojov s cieľom podporiť účinok kofeínu, no klinické štúdie jeho presný účinok v energetických nápojoch nepotvrdili.

Narozdiel od iných aminokyselín, taurín nie je súčasťou proteínovej štruktúry, ale nachádza sa v medzibunkovom priestore určitých tkanív ako voľná forma aminokyseliny a vykonáva niekoľko funkcií. Aj napriek tomu, že nepatrí medzi esenciálne aminokyseliny, L-taurín je druhou najčastejšie sa vyskytujúcou aminokyselinou v kostrovom svalstve a nachádza sa vo vysokých koncentráciách v tkanivách s vysokou spotrebou energie.

Ako už bolo spomenuté, taurín plní rozličné funkcie, má protizápalové účinky, je prospešný pre nervový systém a dokonca pomáha znižovať krvný tlak. Plní významnú úlohu pri prenose nervových vzruchov, stabilizácie membrán a v samotnom procese vývoja nervovej sústavy.

Ďalšou z jeho mnohých funkcií je to, že napomáha tráveniu a absorpcii tukov prostredníctvom produkcie kyseliny žlčovej. Najmä v počiatkoch jej užívania môžu užívatelia zaznamenať markantné zlepšenie trávenia a zníženie hladiny cholesterolu. V neposlednom rade taktiež pozorujeme zvýšenie citlivosti na inzulín.

Výhody často ocenia najmä bodybuilderi, fitness nadšenci, športovci a atléti vo všeobecnosti.

Pozitívny vplyv na výkonnosť

Na základe určitej vedeckej literatúry, taurín plní v kardiovaskulárnom systéme dve základné funkcie. Reguluje tvorbu angiotenzínu, zabraňuje vytváraniu nadmernej tenzie v cievach, čím znižuje krvný tlak a pomáha udržať jeho prirodzené hodnoty.

V súvislosti s cholesterolom a metabolizmom tukov sa taktiež uvádza jeho schopnosť zabraňovať tvorbe triglyceridov, čím znižuje riziko porážky spôsobenej nahromadením lipidov v artériách. To však nie je všetko. Schopnosťou regulovať homeostázu vápnika zlepšuje kontrakčnú schopnosť srdca, výsledkom čoho je zlepšenie prúdenia krvi do svalov. Zlepšená kontrakčná schopnosť srdcového svalu v kombinácii s efektívnejším okysličením tkaniva znamená zmiernenie pocitu únavy a vyčerpania (ak je taurín prijatý pred tréningom) a skrátenie doby regenerácie po tréningu (ak je prijatý ako súčasť potréningových suplementov).

Vplyv na centrálny nervový systém

V súvislosti s CNS prichádzame ku skutočne unikátnej vlastnosti tejto aminokyseliny. V období výrazného fyzického a psychického stresu považujeme taurín za prostriedok stabilizácie. V takomto prostredí táto aminokyselina vyrovnáva stavy excitácie, čo zjednodušuje prechod do fázy oddychu a následnej regenerácie. Je to preto, lebo na úrovni CNS funguje taurín ako inhibítor prenosu nervových vzruchov, navodzuje pocit pohody, čo sa dokazuje aj v jeho účinkoch v prípade epilepsie a depresie. Taurín sa bežne používa u vytrvalostných športovcov a bodybuilderov ako prostriedok proti kŕčom, napomáha odstráneniu bolesti svalov a stavu únavy. Osobne zastávame názor, že najväčšiu pozornosť si zasluhuje jeho pozitívny vplyv na stavy úzkosti a intenzívneho stresu, pri ktorých je rýchly prechod zo stavu “nabudenia” do stavu “rovnováhy” kľúčový. Ak je naše telo vystavené chronickému stresu, hladina krotizolu stúpa, čo so sebou prináša veľa negatívnych následkov.

Upokojujúci účinok taurínu spočíva v tom, že stimuluje tvorbu neurotransmiteru známeho pod skratkou GABA (kyselina gama aminomaslová). Zvýšením hodnôt tejto kyseliny napomáha taurín organizmu zvládať stavy úzkosti a stresové situácie ako pravý adaptogén.

Nízka hladina taurínu spôsobuje precitlivelosť nervového systému na stres. Navyše, stav chronickej excitácie a trvalo zvýšená hladina kortizolu spôsobuje hromadenie telesného tuku. Aby sme nezabudli, v kombinácii s horčíkom (ktorý má taktiež upokojujúci efekt na nervovú sústavu) zlepšuje kvalitu spánku.

Nepriamy vplyv na chudnutie

Je známe, že tuk uložený v oblasti brucha spôsobuje zápal a je rizikovým faktorom vzniku srdcovo-cievnych ochorení. Taurín má schopnosť výrazne napomáhať k znižovaniu hladiny lipidov v krvi a zlepšiť tak schopnosť využitia glukózy. Taurín je známy svojou schopnosťou zvyšovať citlivosť na inzulín tým, že robí svalové bunky vnímavejšími na tento nesmierne dôležitý hormón. Uľahčuje tak príjem glukózy a niektorých aminokyselín. Odporúčame kombinovať taurín s ďalšími aminokyselinami, ako napríklad glutamín a kreatín, pretože taurín takisto napomáha regenerácii, rehydratácii a zásobeniu buniek cennými, svaly budujúcimi živinami po tréningu.

Vplyv na hormonálnu sústavu

Zaujímavá štúdia na potkanoch (taurín zosilnil sexuálne reakcie a schopnosť párenia sa u starších potkanov mužského pohlavia) preukázala značný pozitívny vplyv na frekvenciu erekcie vďaka zvýšenej produkcii NO2, rovnako ako na počet párení a celkové zlepšenie kvality spermií. Výsledok tejto štúdie zaujal farmaceutický priemysel natoľko, že taurín začlenili medzi zlúčeniny polymérov špecifických antioxidantov určených na liečenie mužskej neplodnosti.

Molekula taurínu
Molekula taurínu

Štúdie na zvieratách taktiež vyzdvihli pozitívny vplyv taurínu na zvýšenie hladiny testosterónu, LH a GnRH. Aj napriek tomu však doposiaľ neexistuje skalopevný vedecký dôkaz, že taurín má skutočný vplyv na endokrinnú sústavu u mužov. Z toho dôvodu nepovažujeme túto možnú charakteristickú črtu taurínu za kľúčovou a v tejto chvíli hodnú ďalšej pozornosti.

Ochrana zraku

Taurín je najpočetnejšie sa vyskytujúca aminokyselina v zrenici a chráni oko pred vplyvom toxínov. Zhoršenie zraku môže mať viacero príčin, no oxidatívny stres je určite jedným z nich. Taurín funguje doslova ako “požierač” oxidatívneho stresu a pomáha chrániť zrenicu.

Potrebujeme teda taurín?

Telo si samo dokáže vytvoriť iba malé množstvo taurínu. Je preto dôležité dodávať ho telu prostredníctvom stravy bohatej na živočíšne bielkoviny. Často sa stáva, že pod vplyvom intenzívnej fyzickej záťaže hladina taurínu v tele klesá. To je dôvod prečo, podobne ako glutamín, považujeme taurín za podmienečne esenciálnu aminokyselinu. Hodnoty taurínu v mozgu majú tendenciu vekom klesať, preto sa jeho suplementácia ukazuje ako prospešná pre zlepšenie mozgových funkcií, pamäte, navodenie stavu relaxácie a regenerácie a zlepšenie schopnosti využitia uhľohydrátov.

Odporúčaná jednorázová dávka je 1-3 g po tréningu na upokojenie a efektívny prechod do fázy regenerácie. Pre zlepšenie tréningového výkonu je taktiež vhodné prijať dávku taurínu pred tréningom. V tomto prípade atlét čerpá výhodu z jeho kombinácie s NO2 pre lepšie prekrvenie tkaniva. Počas pretrvávajúceho obdobia únavy je vhodné prijímať dávku taurínu pred spaním. V tomto prípade skutočný benefit prináša práve kombinácia taurínu a kvalitného odpočinku. Taurín je skutočne cenným doplnkom výživy podporujúcou zdravie, a to od zdravia samotného srdca až po hydratáciu jednotlivých buniek.

preloader