Čo sú ANTIOXIDANTY a na čo slúžia

Čo sú ANTIOXIDANTY a na čo slúžia?

Aký je význam antioxidačných výživových doplnkov a na čo presne sa používajú?

Najdôležitejšou funkciou antioxidantov je predchádzať oxidačným procesom alebo ich kontrolovať; oxidáciou sa myslí činnosť spaľovania kyslíka v bunkách, čo má za následok produkciu energie, ale aj následné uvoľňovanie škodlivých látok, známych pod názvom voľné radikály. Začnime teda voľnými radikálmi a oxidačným procesom, aby sme lepšie pochopili, akú zásadnú funkciu v našom organizme zohrávajú.

Čo sú voľné radikály?

Voľné radikály ,okrem iného, urýchľujú proces starnutia pokožky.

Voľné radikály sú nestabilné, extrémne reaktívne molekuly, ktoré môžu poškodiť bunkovú DNA a tkanivá nášho v našom tele. Podľa odhadov vedcov voľné radikály ovplyvňujú bunkovú DNA v rozpätí 75 000 a 100 000-krát denne a vzhľadom na to, že ich molekuly sú charakteristické jedným nepárovým elektrónom (atómová častica s elektrickým nábojom), voľné radikály sa snažia skombinovať s inými molekulami, aby doplnili svoj chýbajúci elektrón. Tento proces teda v skutočnosti spôsobuje tvorbu ešte väčšieho množstva voľných radikálov.

Okrem tých, ktoré vznikajú pri procese tvorby energie v bunkách, je väčšina ľudí denne vystavená mnohým iným faktorom, ktoré zapríčiňujú zvýšenie počtu voľných radikálov v organizme:

  • Ionizujúce žiarenie zo slnečných lúčov
  • Dym, alkohol, vyprážané potraviny, strava s vysokým obsahom nasýtených tukov
  • Röntgenové žiarenie
  • Priemyselné znečistenie
  • Toxické kovy (arzén, ortuť, atď.)
  • Niektoré farmaceutické výrobky

V organizme ľudí trpiacich chronickými patologickými stavmi, ako je napr. cukrovka, dochádza k produkcii väčšieho počtu voľných radikálov ako u zdravých jedincov; u športovcov je tvorba voľných radikálov podstatne vyššia, pretože ide o vedľajšie produkty vznikajúce pri fyzickej námahe či cvičení.

Antioxidanty a oxidácia

Viete, čo sa deje, keď si nakrájate jablko? Po krátkej dobe buničina v dôsledku oxidácie stmavne; v praxi atmosférický kyslík chemicky reaguje s vystavenou časťou ovocia a sfarbí ju natmavo. Iba okamžitým postrekom buničiny citrónovou šťavou sa môže proces oxidácie oddialiť. Ochranný účinok citróna je spôsobený obsahom antioxidantov, najmä vitamínu C a bioflavonoidov.

V našom organizme neustále dochádza k rovnakému druhu reakcií. Vedci zistili, že antioxidanty bránia oxidácii cholesterolu, ktorý je zdraviu škodlivý (a podporuje aterosklerózu) iba vtedy, keď oxiduje. Hlavnou úlohou zdravej stravy je oddialenie vzniku kardiovaskulárnych ochorení.

Dostatok potrebných antioxidantov človek získa príjmom vhodnej stravy, t.j. konzumáciou potravín bohatých na prírodné antioxidanty, ako sú ovocie a zelenina všetkého druhu.

Antioxidanty v ľudskom tele

Majte vždy po ruke potraviny s vysokým obsahom antioxidantov, ideálne v bio kvalite.

Naše telo má vlastný vysoko účinný antioxidačný systém, ktorý pozostáva zo  špeciálnych enzýmov:

  • Kataláza
  • Superoxiddismutáza (SOD)
  • Glutatiónperoxidáza

Na zabezpečenie účinného fungovania tohto enzymatického komplexu je prijímať správne minerály, ako sú selén, mangán, zinok a meď.

Čo sú antioxidanty

Niektoré antioxidačné látky sa syntetizujú priamo v tele, zatiaľ čo iné musíme prijímať z potravín, najmä rastlinného pôvodu. Množstvo ľudí však nedokáže denne skonzumovať dostatok čerstvého ovocia a zeleniny (Svetová zdravotnícka organizácia odporúča 5 porcií denne, čiže asi 400 gramov); preto sú vhodným nástrojom v tomto prípade špeciálne výživové doplnky.

Medzi najlepšie antioxidanty patria:

  • Vitamíny A, C, E a selén: v hojnom množstve vyskytujú v ryži, celozrnnom pečive, kešu orieškoch, brazílskych orechoch
  • Glutatión: prirodzene prítomný v tele, jeho účinok podporuje vyvážená strava
  • Koenzým Q10: molekula, ktorá pomáha orgánom správne fungovať
  • Karotenoidy: beta-karotén, luteín, lykopén
  • Extrakt z vínnej révy (hrozna)
  • N-acetylcysteín: molekula s antioxidačným a mukolytickým účinkom
  • Kyselina alfa-lipoová: obsiahnutá v brokolici, paradajkách, šaláte, kapuste či hrachu
  • Tokotrienoli: ktoré sa hojne nachádzajú v rastlinných olejoch, mandliach, pšeničných klíčkoch, lieskových orechoch
  • Fytonutrienty: prítomné v niektorých druhoch rastlín, ako sú kurkuma, ginkgo biloba, zelený čaj či bodliak mliečny

Toto sú len niektoré z mnohých antioxidantov nachádzajúcich sa v potravinách, z ktorých každý zohráva svoju úlohu pri neutralizácii pôsobenia voľných radikálov a optimalizácii imunitného systému.

Ako zistiť stav svojho antioxidačného systému

Existuje niekoľko spôsobov, ako skontrolovať „zdravie“ nášho antioxidačného systému: krvný test, ktorý meria hodnoty hlavných antioxidačných látok prítomných v krvnom riečisku; krvný alebo močový test, ktorý zisťuje úroveň oxidačného stresu v tele (veľmi užitočné na vyhodnotenie stavu oxidačného stresu a rezerv antioxidantov v organizme); najnovšou technológiou je nízkoenergetické modré svetlo určené na skenovanie dlaní a zmeranie hladín antioxidantov naviazaných na karotenoidy.

Najdôležitejšie však stále je myslieť na jedlo ako na liek, prijímať tie najlepšie a najkvalitnejšie antioxidanty zo stravy, najmä z ovocia a zeleniny, a v prípade potreby využiť antioxidačné výživové doplnky.

Zdroj:

  1. Anderson, R. A., «Chromium as an essential nutrient for humans», Regulatory Toxicology and Pharmacology, 26 (1 Pt 2), S35-41, 1997
  2. Bower, C. Stanley, F., Nicol, D., «Maternal folate status and risk for neural tube defects», Annals of the New York Academy of Sciences, n. 678, 1993, pp. 146-155
  3. Fairfield, K. M., Fletcher R. H., «Vitamins for chronic disease prevention in adults: Scientific review», Journal of the American Medical Association, n. 287, 2002, pp. 3116-3129
  4. Ferslew, K. E., Acuff, R. V., Daignault, E. A., Wolley, T. W., Stanton Jr., P. E., «Pharmacokinetics and bioavailability of the RRR and all racemic stereoisomers of alpha-tocopherol in humans after single oral administration», Journal of Clinical Pharmacology, n. 33 (1), 1993, pp. 84-88
  5. Recker, R. R., Bammi, A., Barger-Lux, J., Heaney, R. P., «Calcium absorbability from milk products, an imitation milk, and calcium carbonate», American Journal of Clinical Nutrition, n. 47, 1988, pp. 93-95
  6. Wesler, M. S., Shapiro, S., Mitchell, A., «Preconceptual folic acid exposure and risk of occurrent neural tube defects», Jounal of the American Medical Association, n.269, 1993, pp. 1257-1261
preloader