Obezita u deti

Detská obezita a výživové doplnky u detí

Téma výživy detí by sa mala preberať predovšetkým s ohľadom na preventívnu funkciu, čo sa detskej obezity týka.

Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) v súčasnosti hovorí o skutočnej epidémii, ktorá postihuje deti i dospievajúcich, a Slovensko sa v jej rebríčku neumiestnilo na lichotivých priečkach. „Najlepšie“ je na tom Belgicko s 20% detí s nadváhou (alebo obéznych detí), najhoršie Grécko s 50%.

RODINA JE MIESTO, KDE SI VYTVÁRAME NÁVYKY

Najznepokojujúcejším faktom však je to, že až 38% matiek, ktoré majú deti s nadváhou alebo dokonca obézne, si myslí, že ich dieťa má zodpovedajúcu alebo primeranú váhu, a iba 30% z nich si myslí, že ich dieťa je priveľa. A práve rodina je miesto, kde si vytvárame návyky, ktoré sa v nás zakorenia na celý zvyšok života. Tým vyvstáva otázka: na koľko je pre rodinu dôležitá kultúra tela?

Rodina a zdravé jedlo v kuchyni

V modernom 21. storočí sme svedkami historického okamihu, keď máme k dispozícii všetky najnovšie technológie, ktoré nám umožňujú prístup k nesmiernemu množstvu informácií, a to informácií o všetkom, dokonca i o tom, čo vedieť nechceme. Takže vieme o rizikách a vplyve nezdravých potravín na nás a naše deti. Mnoho matiek aj napriek tomu svojím ratolestiam dopraje rôzne vysokokalorické maškrty, len aby mali pocit, že ich deti viac milujú. V tomto smere by sme však mali byť už od začiatku opatrní a mali by sme sa snažiť vštepiť deťom úctu k svojmu telu už od útleho detstva, a dávať väčší priestor ovociu, nie čokoláde.

Existujú rôzne druhy matiek: také, ktoré cvičia z „donútenia“, ale i zanietené nadšenkyne; niektoré potrebujú pohyb, iné chcú len dobre vyzerať. A rôzne druhy matiek vychovajú rôzne druhy potomkov: jedni šport neznášajú a radšej deň strávia za počítačom v ruke s nejakou maškrtou, ďalšie športujú od útleho veku (beh, plávanie, tenis…). Základom stále zostáva, že treba mať rešpekt k vlastnému telu a posúvať ho svojim deťom a nasledujúcim generáciám.

Kým človek dospeje, môže sa stretnúť s viacerými kritickými momentmi, kedy hrozí výskyt obezity:

  • Narodenie: nízka váha počas tehotenstva spojená s rýchlym zotavením podporujú vývoj predčasnej a komplikovanej obezity
  • 1. rok života: dlhodobejšie dojčenie u matky zabraňuje vzniku obezity, zatiaľ čo umelé náhrady s nadmerne vysokým obsahom proteínov podporujú predpoklad k nadváhe
  • 4 až 6 rokov: rýchle zvýšenie hmotnosti v tejto fáze života sa spája s väčším hromadením tuku a následnou obezitou
  • Puberta: najmä u chlapcov sa spája s nárastom svalovej hmoty a znížením tukových zásob, a teda celkovou stratou hmotnosti; ak však chlapec príde do puberty už s nadváhou, pravdepodobne sa stane obéznym dospelým

Je jasné, že výživa detí MUSÍ byť primeraná a predovšetkým zdravá. Už od raného veku si deti musia zvykať na pestrú stravu (aj na ovocie a zeleninu), čo umožní, aby ste im vo vyššom veku dávali na desiatu napríklad aj ovocie, a vyhli sa mastným jedlám, ako pizza či ešte horšie Nutella.

Ak cvičíte a dodržiavate správny jedálniček, určite bude vhodní aj pre vaše deti. Na desiatu im padne vhod aj odšťavené ovocie a zelenina či proteínový šejk s ryžovým alebo kokosovým mliekom.

Nemusíte sa ničoho báť ani v prípade, keď sa púšťate do stravovacieho plánu založeného na príjme bieleho mäsa, rýb, strukovín či ryže: to všetko je vhodné aj pre deti a bude to mať na ne rovnaký priaznivý vplyv.

ŠPORT a FYZICKÁ AKTIVITA

Ďalšou dôležitou časťou, ktorú stojí za zváženie, je šport a fyzická aktivita. Vaše deti sa MUSIA pohybovať a uprednostňovať zábavu a hry vonku s ostatnými deťmi pred videohrami a pasivitou.

Deťom vo veku 13 a 14 rokov sa ešte stále vyvíja nielen osteo-artikulárny aparát, ale hlavne nadobúdajú základné motorické a koordinačné pohybové vzorce (behanie, skákanie, lezenie, hádzanie, kotúle…). Takže ide o mimoriadne citlivú fázu vývoja organizmu a ak by deti vykonávali činnosti, ktoré sú príliš uzavreté, resp. jednosmerne zamerané, čo sa koordinácie a riadenia jednotlivých telesných partií týka (ako napr. posilňovňa), bolo by to pre dieťa skôr obmedzujúce.

Deti a plávanie

Skupinové aktivity, ako napr. tímové hry, sú v tejto vekovej skupine najideálnejším riešením, a takisto podporujú aj spoločenské začleňovanie sa, čo v mnohých dnešných športoch nie je veľmi častý aspekt. Šport je viac než vhodný prostriedok na to, aby sa dieťa vyvíjalo na kognitívnej úrovni, i aby vedelo riadiť svoje telo v čase i priestore, a nemuselo sa učiť tieto nevyhnutné praktiky v neskoršom veku.

U dospelých často dochádza k pochybnostiam ohľadom stravovania s ohľadom na čas tréning; to isté platí aj pre deti. Vo všeobecnosti musíme brať do úvahy, že trávenie sa u nich deje v rovnakom čase ako u dospelých, takže ak zjedia ťažké jedlo krátko pred tréningom, rozhodne sa predĺži čas trávenia a fyzická aktivita bude pre nich namáhavejšia.

DETI, KTORÉ CVIČIA POOBEDE

Toto je najčastejší prípad u detí v školskom veku. V takomto prípade by raňajky mali pokrývať 20 až 25% dennej spotreby energie, desiata 15% a obed 2 hodiny pred cvičením ďalších 20% dennej spotreby energie. Mali by konzumovať „kompletné“ jedlá (napr. cestoviny alebo ryžu, s mäsovou alebo syrovou omáčkou, a nezabúdajme na ovocia). Niekedy sa môže stať, že medzi jedlom a fyzickou aktivitou majú deti len 1 hodinu času určeného na trávenie. V týchto prípadoch je pred aktivitou lepšie konzumovať iba kúsok ovocia alebo ešte lepšie produkty určeného na požívanie pred aktivitou, ako sú napr. rôzne gély alebo tyčinky.

DETI, KTORÉ CVIČIA VEČER

V tomto prípade môžete deťom dopriať väčší obed a na olovrant (aspoň dve hodiny pred tréningom) sa odporúča ovocie alebo jogurt. Pretože večera sa väčšinou koná hodinu po skončení fyzickej aktivity, odporúča sa ľahké jedlo, ktoré nezaťaží tráviaci trakt bezprostredne pred spaním.

Počas priebehu školského roka, pri zvýšenom výdaji energie spôsobenom náročným štúdiom alebo zvýšenou mierou fyzickej záťaže, môžete deťom pomôcť aj výživovými doplnkami na báze vitamínov, ktoré by im nikdy nemali chýbať:

  • B-COMPLEX – komplex vitamínov skupiny B: diétny výživový doplnok na báze vitamínov skupiny B (B1, B2, B6 a B12) a iných zložiek, ako napr. niacín, kyselina listová, biotín a kyselina pantoténová. Vitamíny B1, B12, niacín a biotín prispievajú k normálnemu fungovaniu nervového systému a psychologických funkcií, zatiaľ čo kyselina listová a vitamín B12 sa podieľajú na normálnej funkcii imunitného systému a znižujú mieru únavy a vyčerpania. Tiež premieňajú sacharidy na energiu pripravenú na použitie, a to v škole i počas športovej aktivity.
  • Vitamín C, ktorý nájdeme v našom cennom BRH-C, nám v zimných mesiacoch pomáha ochrániť organizmus pred vplyvom sezónnych ochorení, rovnako ako ECHINACEA (rastlina zo severnej Ameriky s protizápalovými, antibakteriálnymi, antivírusovými a imunostimulačnými vlastnosťami). Môže byť tiež obohatený o látku Rosa Canina, ktorá má podporný, regeneračný a antioxidačný účinok.
  • Prijímanie citrátov horčíka a draslíka obsiahnutých v produkte HYDRATECH je tiež veľmi dôležité na podporu správneho režimu spánku. Je tiež možné ich užívať počas tréningu, pretože u športovcov dochádza k stratám vody o viac ako 2% telesnej hmotnosti u dospelých a 1% u detí. Sú veľmi užitočné najmä v horúcich letných mesiacoch, kedy môžu ľahšie dôjsť k hypotenzii a prehriatiu organizmu.
  • Polynenasýtené mastné kyseliny vo forme triglyceridov sú obsiahnuté v našom produkte ADVANCED OMEGA, a sú z oleja zo 100%-ne voľne žijúcich rýb. Majú rovnakú chemickú štruktúru a zloženie, aké sa prirodzene nachádza v rybom oleji. Uplatnia sa najmä u detí a mladistvých, ktorí vykonávajú rôzne športové aktivity, alebo ak u nich prebieha rýchly rast.
  • Veľmi dôležité je tiež začlenenie vitamínu D. V dnešnej dobe až šesť z desiatich detí trpí nedostatkom vitamínu D, pretože trávia príliš veľa času zavretí doma a nemajú dostatok slnečného svetla, ktoré stimuluje práve produkciu vitamínu D. Je to veľmi dôležitá zložka pre rast a udržiavanie dobrého stavu kostí a kĺbov, najmä v takom chúlostivom období, akým dospievanie je. Jeho nedostatok sa môže negatívne prejaviť neskôr v dospelosti.
  • Produkt FREAKER je nepochybne vynikajúcou a hlavne zdravou maškrtou pre deti, a mal by sa určite uprednostňovať pred balenými potravinami bohatými na hydrogenované tuky, rôzne prísady a nezdravé konzervačné látky.

Výživové doplnky, a to aj v mladšom veku, by sa mali využívať výhradne na preventívne účely. Je dôležité učiť svoje deti starostlivosti o telo a viesť ich ku konceptu zdravia na celý život. Vo vašom okruhu môžete byť prvými mamičkami, ktoré svoje deti vedú touto cestou. A ak sa ostatní rodičia budú na vás pozerať nedôverčivo, nezabudnite, že svet stravovacích návykov a výživových doplnkov sa neustále vyvíja a modernizuje a s ním aj nové objavy, týkajúce sa prevencie a ochrany zdravia, aj pre našich najmenších.

Autor: Agnese Donati, Zdroj: Yamamoto
preloader