Estrogénová dominancia

Estrogénová dominancia: problém, ktorý môže zabraňovať chudnutiu

Kontrolou telesnej hmotnosti je priam posadnutých mnohých ľudí. Držia diéty, podstupujú namáhavú fyzickú aktivitu, užívajú „zázračné“ tabletky a pritom o zásadnej úlohe hormónov vedia len veľmi málo. Rovnako tak sú v tomto smere podstatné faktory ako stres, zvyšujúci sa vek, gény či nezdravý životný štýl, ktoré môžu spôsobiť hormonálnu nerovnováhu, vedúcu k nárastu váhy či dokonca obezite.

Ak je Vám to akési povedomé, môžete trpieť zvýšenou hladinou estrogénov, známou pod názvom estrogénová dominancia.

Estrogén je primárny ženský pohlavný hormón. Akákoľvek nerovnováha hladiny estrogénu v tele môže viesť k nárastu telesnej hmotnosti. Keď sa hladiny estrogénov zvýšia, bunky, ktoré produkujú inzulín, sú vystavované stresovým situáciám. Keď sa hladiny estrogénov znížia, telo začne premieňať všetky dostupné zdroje energie na tuk, aby doplnilo hladinu glukózy, čo vedie k nárastu hmotnosti. Na zlepšenie tohto stavu je potrebné prijímať celozrnné potraviny, čerstvú zeleninu a ovocie. Nevyhnutné je vyhnúť sa alkoholu a spracovanému mäsu.

Aké sú pozitívne vlastnosti estrogénu?

Aj keď sa estrogén prvotne spája s ženským telom, je rovnako potrebný takisto aj v mužskom organizme, vysvetľuje Paul Mystkowski, MD, endokrinológ z medicínskeho centra Virginia Mason v Seattli. U žien estrogén napomáha udržiavať zdravý reprodukčný systém, u mužov (ale aj u žien) posilňuje kosti.

V skutočnosti muži bežne premieňajú testosterón na estrogén, čím budujú kostnú hmotu,“ hovorí Dr. Mystkowski.

Ak je jeho hladina vyvážená, estrogén významne pôsobí pre náš prospech. Jeho prílišné nahromadenie, spôsobené stresom, zlým stravovaním, neadekvátnou životosprávou, fajčením, alkoholom či tráviacimi ťažkosťami, však môže viesť k problémom.

Čo je to estrogénová dominancia?

Tento stav postihuje mnoho žien na celom svete. Je spôsobený nerovnováhou medzi stimulujúcim estrogénom a upokojujúcim progesterónom, čo má za následok mnoho symptómov dysfunkčného metabolizmu.

Bežné príčiny estrogénovej dominancie:

  • Stres (rastúca potreba kortizolu znižuje hladinu progesterón, pretože jeho časť sa premieňa na kortizol na podporu podráždených nadobličiek)
  • Kontakt s xenohormónmi (syntetické, nie prirodzené hormóny, chemikálie a plasty s obsahom aktívnych endokrinných látok)
  • Užívanie rôznych koncentrátov perorálne alebo prostredníctvom injekcií
  • Konvenčná hormonálna substitučná terapia (užívanie konských a/alebo syntetických hormónov)
  • Nadmerná únava
  • Nedostatočné stravovanie (veľa sacharidov s nízkym obsahom tuku)
  • Príjem trans-tukov (margarín, hydrogenované alebo čiastočne hydrogenované oleje)
  • Nedostatok živín (najmä horčíka, zinku, medi a vitamínu B)
  • Luteálna insuficiencia, znížená produkcia progesterónu vo vaječníkoch, napr. luteum produkuje nedostatok progesterónu)
  • Anovulátorový cyklus (cyklus, počas ktorého sa vyskytuje menštruácia, ale nedosahuje sa ovulácia, a preto sa netvorí progesterón)
  • Nadváha (u žien po menopauze sa estrogén produkuje vo fetálnych bunkách, zväčšené fetálne bunky produkujú viac estrogénu)

Vzhľadom k tomuto radu vedľajších účinkov sa niet čo čudovať problémom s chudnutím. Ale to však stále nie je všetko: nekontrolovaná estrogénová dominancia môže viesť k vážnym zdravotným komplikáciám, vrátane zvýšenia rizika rakoviny prostaty, maternice či prsníkov.

Môže estrogénová dominancia ovplyvniť cvičenie?

Odpoveď je ÁNO.

Estrogén je hormón, ktorý nemôžeme ignorovať, ak sa pokúšame nadobudnúť štíhle a svalnaté telo.

Rovnováha estrogénov je nevyhnutná na dosiahnutie a udržanie procesu úbytku tukov,“ hovorí Natasha Turnerová, ND, autorka knihy „The Supercharged Hormone Diet“ a mnohých ďalších. Pokračuje: „Prípadná nerovnováha bude mať určite vplyv na schopnosť budovať a udržiavať metabolicky aktívne svalové tkanivo, ako aj funkciu spaľovania tukov.

Existujú prirodzené spôsoby, ako znížiť hladinu estrogénu?

Rovnako ako existuje mnoho spôsobov, ako zvýšiť hladinu estrogénu, máte veľa možností na jeho kontrolu:

  1. Plastové nádobky vymeňte za sklené či kovové: plastové materiály obsahujú BPA (a iné škodlivé chemikálie), ktoré negatívne ovplyvňujú hladinu estrogénov. Hoci na trhu existuje množstvo produktov bez obsahu BPA, najlepším riešením je úplné vylúčenie plastu a jeho nahradenie za sklo!
  2. Potraviny na podporu pečene: listová zelenina, avokádo, cesnak, zelený čaj, červená repa, citróny a limetky udržujú zdravie pečene. Adekvátna dĺžka spánku (najmenej 7 hodín v noci) pečeni tiež prospeje.
  3. Lepšie zvládanie stresových faktorov: aby telo zvládalo stres, spaľuje veľké množstvo progesterónu a vytvára kortizol, stresový hormón. Dôsledkom tohto procesu je relatívny nadbytok estrogénu.
  4. Viac biopotravín: hoci pesticídy a iné podobné chemikálie používané pri pestovaní rastlín nemusia nevyhnutne smerovať k zvýšeniu hladiny estrogénu, stále majú podobné účinky ako estrogén, keď ich telo absorbuje. Konzumácia biopotravín zabráni prenikaniu týchto chemikálií do organizmu.
  5. Viac vlákniny: pečeň vypúšťa estrogén do žlčových kyselín a ten prechádza črevami počas procesu trávenia. Vysoký obsah vlákniny môže pomôcť odstrániť estrogén obsiahnutý v žlči. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny sú ovocie, zeleninu a celozrnné potraviny.