Intolerancia na laktózu

Intolerancia na laktózu

Laktóza je cukor prirodzene sa vyskytujúci v mlieku a mliečnych výrobkoch. Aby sa mohol správne tráviť v tenkom čreve a vstrebať sa do krvného obehu, je potrebná prítomnosť laktázy. Hladina tohto enzýmu sa môže minimalizovať opakovanými hnačkami, takže črevo okamžite pociťuje intoleranciu laktózy. Keď sa laktóza nedá tráviť v tenkom čreve, pokračuje do hrubého čreva a pri kontakte s tu prítomnými baktériami začne fermentovať, čoho dôsledkom je produkcia plynov. Navyše táto vysoko sladká hmota priťahuje vodu do hrubého čreva, aby pomohla zriediť množstvo cukru. Tekutina a plyn spolu vytvárajú pocit nafúknutia a nevoľnosti, a môžu spôsobovať ďalšie hnačky. U niektorých pacientov s hnačkou môže laktóza prekročiť gastrointestinálny trakt skôr, ako sa stihne absorbovať energetický obsah mlieka.

Príznaky, ktoré sa môžu vyskytnúť okamžite po konzumácii laktózy alebo po pár hodinách, môžu byť rôzne, počnúc miernymi až po závažné, ​​v závislosti od množstva prítomnej laktázy a spotreby laktózy.

Tipy na kontrolu intolerancie laktózy

  1. Ak máte podozrenie, že sa u vás vyvinula neznášanlivosť laktózy, či už v dôsledku užívania určitých liekov alebo kvôli hnačkám, vyhnite sa mlieku a mliečnym výrobkom s vysokým obsahom laktózy. Mnoho ľudí s týmto problémom môže aj naďalej prijímať malé množstvá laktózy vo svojej strave a zvyčajne nepotrebuje prísnejší stravovací režim.
  2. Pokúste sa udržať príjem laktózy pod úrovňou, kedy začnete objavovať príznaky intolerancie. U jedincov s ťažkou neznášanlivosťou by mal byť príjem okolo 3g denne, zatiaľ čo pri ľahkej intolerancii môžete prijať 12g za deň. Toto množstvo by sa však malo spotrebovať po celý deň a nie naraz.
  3. Okrem obmedzenia množstva laktózy vo vašej strave zvážte možnosť užívania laktázového doplnku vo forme tabliet. Doplnky tohto typu sa predávajú bez lekárskeho predpisu vo väčšine lekární. Môžete tiež zakúpiť verziu vo forme kvapiek, ktoré pridáte do mlieka 24 hodín pred jeho konzumáciou. Dnes už tiež bežne dostať mlieko so zníženým obsahom laktózy. Ide o mlieko obohatené o laktázu, ktoré neobsahuje laktózu, ale glukózu a galaktózu. Môže mať sladšiu chuť ako normálne mlieko, ale nemá vyšší obsah cukru.

Obsah laktózy v bežných potravinách

Jedlo alebo nápojPorciaObsah laktózy
Mlieko (plnotučné, polotučné, nízkotučné) alebo cmar250ml (1šálka)12g
Nízkotučné mlieko sušené7ml (1/3 šálky)12g
Kozie mlieko250ml (1 šálka)11g
Biely jogurt (nízkotučný)250ml (1 šálka)8g
Zmrzlina125ml (3-4 kopčeky)5g
Ovocný jogurt (nízkotučný)250ml (1 šálka)4-5g
Cottage cheese125ml (1/2 šálky)3g
Puding125ml (1/2 šálky)2g
Smotana30ml (2 lyžice)1g
Maslo alebo margarín15ml (1 lyžica)len stopy laktózy
Švajčiarsky syr, čedar, parmezán, gorgonzola alebo mozzarella30glen stopy laktózy
www.lactaid.com