Káva je zdravá alebo nie

Káva je zdravá, alebo nie?

Káva je jedným z najkontroverznejších výrobkov, pokiaľ ide o otázku jej údajnej zdravotnej nezávadnosti. Prínosy a zápory kofeínu.

Výhody kávy:

  • Dobrá pre srdce – niekoľko štúdií ukázalo, že mierna denná konzumácia kávy môže znížiť naše šance na srdcové choroby až o 15%.
  • Antioxidačné vlastnosti – obsahuje množstvo antioxidantov, prírodných látok, ktoré môžu zlepšiť zdravie nášho tela a eliminovať poškodenie voľnými radikálmi.
  • Prírodné preháňadlo – prekvapujúco, káva má účinné laxatívne funkcie.
  • Duševná stimulácia – káva nám môže ráno zvýšiť bdelosť, pretože stimuluje náš nervový systém.
  • Prevencia rakoviny kože – konzumenti kávy sa zdajú byť obzvlášť odolní proti najbežnejšiemu typu rakoviny kože (bazocelulárny karcinóm).
  • Priemerná dĺžka života sa zvyšuje – aj keď lekárske výskumy nedokázali zistiť, prečo sa zdá, že konzumenti kávy majú dlhší život, než tí, ktorí ju nekonzumujú.
  • Zníženie rizika cukrovky typu 2 – pravdepodobne najväčším zdravotným prínosom súvisiacim s kávou je to, že môže drasticky znížiť riziko cukrovky typu 2, najčastejšieho typu cukrovky.

Nevýhody kávy:

  • Slabšie kosti – ukázalo sa, že pravidelný vysoký príjem kávy môže viesť k stavu nazývanému osteoporóza, pri ktorom pacient trpí nízkou hustotou kostí.
  • Niektoré problémy so srdcom – napriek vyššie uvedeným kardiálnym prínosom kávy, niektoré prípady ukázali, že intenzita cvičenia môže spôsobiť preťaženie v srdci a spôsobiť zimnicu, nevoľnosť a iné zdravotné problémy.
  • Spánková depriváciakofeínu v káve trvá asi 12 hodín, kým sa zlikviduje.
  • Káva a lieky proti bolesti – spoločná konzumácia, produkuje vedľajšie toxické látky vo vyšších množstvách a môže poškodiť pečeň, čím môže spôsobiť vážne problémy v dlhodobom horizonte.
ZÁVER

Takže otázka, či je káva pre vás zlá alebo dobrá, je dané vašou momentálnou situáciou, či už zdravotnou alebo psychickou.

Koľko kávy môžete piť?

Mnohé lekárske štúdie tvrdia, že 400mg kofeínu (4 šálky bežnej kávy) je bezpečným množstvom pri dennej konzumácii zdravým dospelým jedincom.

Autor: Dott. Gabriele Trapani, Zdroj: Yamamoto
preloader