Kofeín - xantín

Kofeín a jeho účinky

Čo je vlastne Xantín

Začnime najskôr skutočnosťou, že kofeín je “xantín”, alkaloid, ktorý sa nachádza v niekoľkých rastlinách, ako sú kávové zrná, kakaové bôby, čajové lístky, bobule z guarany a kola orechy, ktoré sa pridávajú do nealkoholických nápojov a používajú sa v rôznych farmaceutických výrobkoch.

Priemerný obsah kofeínu je asi 85mg na 150ml (1 šálka) v našej obľúbenej praženej mletej káve, 60mg v instantnej káve, 3mg v káve bez kofeínu, 30mg v listovom čaji alebo čajových vreckách, 20mg v instantnom čaji a 4mg v kakaovej čokoláde.

V Európe dospelí konzumujú denný priemer 200mg (s rozmedzím od 100 do 400mg), čo je z väčšej časti odvodené z kávy a čaju, ale aj z nápojov bez alkoholu vrátane “energetických nápojov”. Dávka závisí v značnej miere od kultúrnych návykov (Taliani niečo o tom vedia! 🙂 ). Severo-európske krajiny sú známe svojimi nápojmi s vysokým obsahom kofeínu: priemerná spotreba kofeínu dosahuje 400mg denne v Dánsku, Fínsku, Nórsku a Švédsku. Deti, dospievajúci a abstinenti z kávy požívajú kofeín väčšinou vo forme čaju a nealkoholických nápojov.

Poďme sa teraz pozrieť na pozitívne využitie v oblasti športu.

Kofeín je ergogénne činidlo, ktoré zvyšuje energetické hladiny, zvyšuje účinnosť reakčných časov a zlepšuje koncentráciu. Na začiatok sa ukázalo zvýšenie kardiovaskulárneho a svalového výkonu, čo viedlo k jeho zhodnoteniu ako doplnok športovej výživy. Keď konzumujeme kofeín, mastné kyseliny sú mobilizované, takže vám ušetrí cenný svalový glykogén. To umožňuje športovcom trénovať dlhšie a zdá sa, že úspory glykogénu sú efektívne počas prvých pätnástich minút činnosti (hladina glykogénu sa zníži až o 50%).

Stimuláciou centrálneho nervového systému majú športovci efektívnejšie reakčné časy a rýchlejšie pohyby. Zlepšuje sa účinnosť srdca, čo podporuje tok kyslíka a živín do mozgu. V skutočnosti sa často používa ako doplnok pred tréningom sám o sebe alebo v kombinácii s inými doplnkami.

Pamätajte na to, že keď sa príliš často používa, stráca účinnosť a môže viesť k zhoršeniu nepriaznivých účinkov, ako je napríklad tichý nárast adrenálneho stresu.

preloader