Nadbytok kortizolu a jeho účinky na ženský organizmus

Nadbytok kortizolu a jeho účinky na ženský organizmus

V minulom článku sme si predstavili kortizol a problémy s ním spojené, najmä v stresových situáciách počas náročných tréningov.

Čo sa zvyčajne neberie do úvahy, je to, že u žien sa tento náročný tréningový proces a hypokalorická strava prejaví predovšetkým v estetickej rovine. Preto lebo zmeny vnútornej homeostázy ženského organizmu majú značný vplyv aj na psychický diskomfort. Tým sa uzatvára začarovaný kruh, z ktorého je často ťažké nájsť cestu von. Jednoducho povedané, stresové situácie vníma obzvlášť ženské telo veľmi citlivo.

Čo sa deje vo vnútri ženského tela pod vplyvom stresových situácií?

Pokles hladiny leptínu

U žien s dlhodobou hypokalorickou stravou dochádza k zníženiu hormonálnej sekrécie leptínu.

Ten sa produkuje v tukovom tkanive, ktoré má kontrolný účinok na sekréciu kortizolu. Počas diéty sa znižuje množstvo leptínu a hypotalamus vysiela signál, vďaka ktorému sa spotrebúvajú tukové zásoby a tiež dochádza k zvýšeniu telesnej termogenézy. Zároveň však rastie úroveň stresu v dôsledku dlhodobého hladovania.

Znížená hustota kostí

Ďalším dôležitým faktorom, ktorý neradno podceniť, je určite zníženie hustoty kostí, čo u žien zohráva zásadnú úlohu pri prevencii osteoporózy.

Mali by dostatočne prijímať vitamín D, a to vo forme výživových doplnkov, mali by tiež dostatočne cvičiť a tým stimulovať mineralizáciu kostí. Čím viac sa znižuje hustota kostí, tým viac sú kosti vystavené riziku zlomenín, ktoré sú časté najmä počas menopauzy.

Depresia a zníženie pamäťových a kognitívných schopností

Bludný kruh, ktorý je dôsledkom nárastu psycho-fyzického stresu, otvára priestor pre pocity depresie, a to najmä u žien. Negatívne účinky pretrénovania spôsobujú problémy estetickej povahy (zadržiavanie vody, zvyšovanie tuku a teda aj hmotnosti). To všetko vedie k opätovnému zvýšeniu intenzitu tréningu a zníženiu kalorického príjmu, a výsledkom je nespokojnosť pri pohľade do zrkadla a neustále nepohodlie.

Depresia - žena

Aj na kognitívnej úrovni sa stav zhoršuje: vplyvom intenzívneho stresu sa znižuje kapacita pamäte a duševná rovnováha.

Hypertenzia a hyperglykémia

Vysoké stresové stavy vedú k vazokonstrikcii krvi s následným zvýšením krvného tlaku, to všetko zavŕši vyššie zadržiavanie vody, najmä molekulami sodíka. Dochádza aj k hyperglykémii, v dôsledku inzulínovej rezistencie, ktorá sa vyvinie na základe nedostatočnej schopnosti sprostredkovať glukózu z krvného riečišťa do buniek. Vzniká riziko cukrovky typu II, a spolu s hypertenziou dochádza k tzv. metabolickému syndrómu, ktorý postihuje veľkú časť svetovej populácie.

Asténia a poruchy spánku

Kvôli zbytočnému pretrénovaniu a procesu katabolizmu dochádza k permanentnej únave.

Útlm produkcie pohlavných hormónov

Vysoká hladina stresu bráni produkcii pohlavných hormónov, a preto môže spôsobiť problémy s menštruačným cyklom. V najvážnejších prípadoch vedie k neplodnosti.

Kortizol je nepriateľom fyzického i psychického zdravia žien

Viaceré štúdie viedli k potvrdeniu, že kortizol je jedným z hlavných nepriateľov v oblasti zdravia a blaha žien, čo spôsobuje veľa negatívnych vedľajších účinkov.

Pri jednom z najnovších výskumov na túto tému vedci rozdelili ženy do dvoch skupín: mladšie ročníky a ženy po menopauze. Najskôr vyplnili dotazník o svojich stravovacích návykoch, a ten vedci analyzovali s ohľadom na tri parametre:

  • dobrovoľné obmedzenie kalórií, t.j. zníženie príjmu potravy s cieľom znížiť hmotnosť
  • tendencia voľne konzumovať potraviny v reakcii na špecifické podnety, ako sú napríklad emočné stavy
  • chuť do jedla, tendencia konzumovať jedlo v reakcii na fyziologické signály

Ako experiment prebiehal

V tejto štúdii boli testované osoby rozdelené do dvoch skupín podľa stravovacích návykov:

  • skupina s dobrovoľným obmedzením kalórií (diétou)
  • skupina s normálnou, zmiešanou stranou

Na vyhodnotenie dennej sekrécie kortizolu sa uskutočnil 24-hodinový odber moču v deň, v ktorom sa meral príjem kalórií. A to bez zapojenia fyzického cvičenia a striktne len v prvých desiatich dňoch po menštruačnom cykle mladých ženy s cieľom minimalizovať akékoľvek nejasné faktory, ktoré by mohli ovplyvniť výsledky testu.

Aké sú výsledky testu?

Výsledky analýzy ukázali výrazné zvýšenie vylučovania kortizolu v moči, čo zodpovedá vyššej produkcii u osôb s vyšším obmedzením príjmu kalórií. Je to výsledok, ktorý podporuje hypotézu, že strava môže byť dôležitým faktorom stresu, ktorý dokáže zvýšiť vylučovanie kortizolu až počas 24 hodín. Z dotazníkov vyplynulo, že ženy so zmiešanou stravou často praktizujú fyzické cvičenia, dokonca aj veľmi intenzívne.

Tento výskum preukázal, že príliš striktná diéta prispieva k chronickému zvýšeniu hladiny kortizolu a zvyšuje riziko vzniku potenciálnych problémov, od osteoporózy až po metabolický syndróm.

Striktná diéta

Ženská psychológia, týkajúca sa úbytku hmotnosti a fyzickej formy, je pomerne zložitý mechanizmus. Často nebýva úplne bezpečný, pretože príliš obmedzujúce stravovacie režimy môžu viesť k oveľa závažnejším problémom.

Postup pri riešení hyperkortizolémie

Ženy môžu proti hyperkortizolémii účinne bojovať, ak budú brať do úvahy (ako sme si vysvetlili v minulom článku) cirkadiánny rytmus vyššie uvedeného hormónu, t.j. zmeny jeho aktivity v priebehu dňa.

Hyperkortiolémia a produkty, ktoré pomáhaju riadiť kortizol v tele

Kortizol dosahuje svoje vrcholné hodnoty najmä v skorých ranných hodinách, medzi 05:00 a 08:00, a preto sa na jeho reguláciu odporúča užívať NeuroSURGE ihneď po prebudení sa a tesne pred spaním.

Čo sa týka prejavu hypertenzie a hyperglykémie, je dobré začať s užívaním glykemického regulátora (CHNOS MIMETIC), ktorý bude, nielen v krvnom obehu, udržovať glukózu v správnych hodnotách. Spolu s ním je vhodné užívať novinku od spoločnosti Yamamoto Nutrition: Glucovit. Okrem pôsobenia na krvný cukor a jeho kontrolu sa Glucovit osvedčil ako veľmi dôležitý pri podpore kardiovaskulárneho systému.

Pre ženy je proti únave spôsobenej stresom ideálnym doplnkom určite Multivita DONNA: pomáha udržiavať fyzickú i psychickú rovnováhu a zásobuje organizmus dostatočným množstvom energie (najefektívnejšia je jeho kombinácia s UltraBAdvanced).

Aké zmeny treba spraviť v tréningovom procese?

Z hľadiska tréningu musíme mať na pamäti, že je potrebné znížiť množstvo reakcií v obehovom systéme. A to hlavne prostredníctvom aeróbnej aktivity, ktorá tiež zníži hladinu cukru v krvi. Vo všeobecnosti je dobré znižovať zaťaženie a intenzitu tréningu, aby ste telu nechali dostatočný priestor na regeneráciu a obnovenie vnútornej rovnováhy.

Načúvanie vnútornej reči nášho tela nie je jednoduché, najmä počas výkyvov psychofyzikálnej rovnováhy. Stres zostáva v 21. storočí nepriateľom číslo jeden. Pomáha vzniku mnohých chorôb, ktoré pred pár rokmi ešte nemali ani svoje meno. Pri každej symptomatológii sa musí hľadať príčina a ochorenie je treba liečiť zvnútra, pretože prejavy, ktoré sú viditeľné zvonka, na našom tele, sú iba prejavom niečoho nevyriešeného v našom vnútri.

Autor: Agnese Donati, Zdroj: Yamamoto