Strava a šport | Ako si vybrať ten najlepší multivitamín

Strava a šport | Ako si vybrať ten najlepší multivitamín

Športovci musia dbať na komplexnosť stravy, ktorú prijímajú, aby dosiahli optimálne športové výsledky, ideálnu regeneráciu, úbytok hmotnosti, nárast objemu svalovej hmoty alebo rozvoja sily či vytrvalosti.

Svetlé i tienisté stránky stravy športovcov

Ste si istí, že vaša strava obsahuje dostatok mikroživín, aby podporila športové výkony?

Strava športovcov, ale aj tých menej aktívnych osôb, musí byť bohatá na makro i mikroživiny, ktoré sú nevyhnutné na to, aby telo pracovalo s maximálnou možnou efektívnosťou, skrátka ako dobre namazaný metabolicko-svalový „stroj“.

Vzniká však problém: dnes je strava chudobnejšia na mikroživiny ako v minulosti. Intenzívne poľnohospodárske metódy používané pri pestovaní ovocia, zeleniny a obilnín spôsobujú zníženie obsahu živín, a je ťažké uspokojiť všetky potreby organizmu iba samotným jedlom; o to viac, ak ste športovec, ktorý podstupuje intenzívny a dlhodobý tréningový proces. Vtedy ste tiež vystavený neustálemu oxidačnému stresu, ktorý, ak ho podceníte, môže so sebou prinášať viaceré riziká a problémy:

  • Zmena schopnosti regenerácie
  • Zhoršovanie bunkových metabolických procesov
  • Vyššia neefektívnosť počas cvičenia
  • Podpora tvorby zápalových stavov
  • Oslabenie obranyschopnosti organizmu

Nie úplne optimálne nastavený jedálniček môže preto zapríčiniť, že sa staneme zraniteľnejšími voči chorobám, rôznym poruchám, či náchylnejšími na pretrénovanie.

Športová strava a výživové doplnky: multivitamíny

V prípade potreby užívajte výživové doplnky, hlavne však v tom správnom množstve i čase.

Nehovoríme len o príjme dostatku bielkovín. Mnoho športovcov a kulturistov podceňuje potenciál jednej z najbežnejších a najpoužívanejších pomôcok všetkých čias: multivitamínového výživového doplnku.

Ako si vybrať tie najlepšie multivitamínové doplnky?

Najlepšie multivitamínové doplnky sú tie, ktoré obsahujú okrem kompletnej zmesi vitamínov a minerálov aj účinné prírodné antioxidanty. To je nesmierne dôležité pre správnu výživu športovcov. Je potrebné prijímať široké spektrum základných živín, ako sú napríklad:

  • vitamín D, ktorého má veľká časť populácie nedostatok, najmä počas zimných mesiacov
  • vitamíny skupiny B, ktoré sú dôležité pre energetický metabolizmus
  • vitamíny C a E, ktoré sa spolu s luteínom, lykopénom, selénom a ďalšími prírodnými antioxidantmi podieľajú na zvyšovaní ochrany organizmu pred voľnými radikálmi

Najlepšie druhy komplexných multivitamínových a minerálnych výživových doplnkov využívajú synergiu prírodných fytoelementov s prospešnými účinkami na organizmus (napr. astaxantín, suché extrakty rastlín a antioxidačné potraviny, ako sú granátové jablko, kurkuma, zázvor, pestrec mariánsky, kozinec, atď.), ktoré pomáhajú telu bojovať proti zápalom, toxínom a voľným radikálom.

Ďalším dôležitým faktorom, ktorý stojí za zváženie pred výberom multivitamínu, je technológia uvoľňovania účinných látok: je vhodnejšie ich postupné uvoľňovanie a priebežné rozvíjanie ich účinku počas celého dňa.

Autor: Dott. Gabriele Trapani, Zdroj: Yamamoto
preloader