Tráviace enzýmy | Čo robiť, aby nám lepšie trávilo - Yamamoto Nutrition

Tráviace enzýmy | Čo robiť, aby nám lepšie trávilo

Nadšenci pre zdravý životný štýl to určite vedia: musíme venovať maximálnu pozornosť množstvu a kvalite prijatých potravín. Napriek tomu veľa ľudí trpí zažívacími problémami a podceňuje fakt, že optimálne trávenie proteínov a uhľohydrátov môže ovplyvniť športový výkon i mieru tvorby svalov.

Zjednodušene povedané: pri cvičení by ste mohli dosiahnuť omnoho lepšie výsledky, keby ste mali dostatočné množstvo tráviacich enzýmov!

Tráviace enzýmy: čo sú zač a kde sa nachádzajú

Čerstvé ovocie, najmä papája, ananás, melón či jahody, je bohaté na tráviace enzýmy.

Tie sa produkujú prirodzene v našom organizme, nachádzajú sa v zažívacom trakte a ich funkciou je zabezpečiť rozklad potravín a správne vstrebávanie obsiahnutých živín, aby sa zabezpečila správne regenerácia svalov a prísun glykogénu.

Tvorbe tráviacich enzýmov môže dopomôcť stravou bohatou na surové, resp. čerstvé potraviny s vysokým obsahom enzýmov, ako sú napríklad:

  • papája, ktorá obsahuje papaínový enzým, pomáha zlepšovať trávenie
  • ananás, obsahujúci enzým bromelaín, ktorý podporuje rozklad proteínov
  • jahody
  • čerstvé výhonky a klíčky
  • fermentované potraviny, ako kefír, sója (miso a tamari)

Všetky potraviny, ktoré prejdú tepelnou úpravou, úplne strácajú obsah enzýmov.

Prečo trpíme tráviacimi ťažkosťami?

Zdravé stravovanie pomáha pri práci tráviacich enzýmov; preto tí, ktorí majú problémy s trávením, nemôžu správne stráviť jedlo a vstrebať z neho potrebné živiny.

Moderné fenomény, ako sú intolerancia laktózy či lepku, v kombinácii so stále slabšou výživovou kvalitou potravín, ktoré prijímame, i používanými technikami prípravy pokrmov (vyprážanie je na prvom mieste), ničia prírodné tráviace enzýmy, a tým dochádza k ich nedostatku v našom tráviacom trakte.

Hoci sa, bohužiaľ, snažíme konzumovať veľa čerstvého ovocia a zeleniny, nemusíme byť schopní optimálne prijať živiny v nich obsiahnuté. Rovnako žalúdočné kyseliny, ktoré produkujeme, môžu likvidovať účinky prijatých enzýmov.

Ako si správne zvoliť výživové doplnky s obsahom tráviacich enzýmov

Najlepším spôsobom, ako zabezpečiť dostatočný príjem tráviacich enzýmov, je správne si vybrať výživové doplnky s obsahom tráviacich enzýmov, a užívať ich počas jedla alebo tesne po ňom.

Na trhu je ich široká ponuka, tie najlepšie však musia obsahovať kompletné zmesi tráviacich enzýmov, ako sú amyláza, proteáza, glukoamyláza, lipáza, celuláza, laktáza a pektináza, bromelaín, papaín i alfa-galaktozidáza.

Každá z týchto látok má svoju špecifickú úlohu: pôsobia na odbúravanie tukov, bielkovín alebo uhľohydrátov, a len tie najkvalitnejšie certifikované zmesi zaručujú optimálny výsledok trávenia.

Autor: Miha Zupan, Zdroj: Yamamoto
preloader