Traviace enzymy

Tráviace enzýmy: čo sú zač a kde sa nachádzajú

Pokiaľ ide o vplyv črevnej mikroflóry na celkové zdravie organizmu, vplyv nedostatku tráviacich enzýmov je často spochybňovaný: ide však o kľúčovú funkciu, ktorá má veľký význam a pôsobí na správne trávenie a účinnú absorpciu látok zo stravy.

Slávna fráza “sme to, čo jeme” sa v súčasnosti stala akousi zaužívanou dogmou. Často tiež počúvame vety typu “jem málo a priberám” alebo “len som sa pozrel na sacharidy a pribral som“, mnoho iných, nesúcich sa v tomto duchu. V takýchto prípadoch je dobré vedieť, čo, koľko a ako títo ľudia naozaj zjedia. Niekedy za to môže práve nedostatok enzýmov.

Cieľom týchto článkov je vysvetliť to kvantum dezinformácií, ktoré sú príliš často mätúce a/alebo zavádzajúce. Ľudia sa často týmito rečami snažia ospravedlniť svoje nesprávne stravovacie návyky. Aby sme boli vedecky presný, musíme povedať, že „sme to, čo strávime“: pretože, aby mal organizmus dostatok látok a živín, musí ich v prvom rade vedieť správne tráviť.

V súčasnosti sa zvyšuje výskyt rôznych druhov gastrointestinálnych porúch. Pokiaľ ide o vplyv črevnej mikroflóry na celkové zdravie organizmu, vplyv nedostatku tráviacich enzýmov je často spochybňovaný: ide však o kľúčovú funkciu, ktorá má veľký význam a pôsobí na správne trávenie a účinnú absorpciu látok zo stravy.

Čo sú tráviace enzýmy?

Úloha tráviacich enzýmov je v prvom rade pôsobiť ako katalyzátor pri špecifických reakciách, ktoré sú nevyhnutné pre správne fungovanie organizmu.

V podstate pomáhajú rozkladať veľké molekuly na menšie časti, ktoré sú jednoduchšie stráviteľné a umožňujú telu prežiť.

Dvanástnik (prvá a najkratšia časť tenkého čreva) je pri tomto procese najviac “zaneprázdnený”: zo žalúdka prichádzajú „extrakty“ z prvého trávenia a aminokyseliny získané z proteínov a mastných kyselín, tiež aj cholesterol získaný z jednoduchého tuku a cukry zo sacharidov.

Všetky tieto živiny sa rozbíjajú na menšie molekuly, tie sa prepravujú do krvného obehu a podporujú metabolizmus.

Tieto enzýmy sú bielkovinové molekuly, ktoré sa spájaním so špecifickými látkami premieňajú na iné látky.

Nachádzajú sa v rôznych častiach tráviaceho traktu, slinách, žalúdku, pankrease i tenkom čreve.

Pankreas
Pankreas: miesto vzniku mnohých tráviacich enzýmov

 

Každý z týchto enzýmov má špecifickú úlohu: jeden rozkladá tuky, druhý sa špecializuje na rozklad sacharidov a proteínov. Každý je však špecifický a nenahraditeľný, a jeho nedostatok môže spôsobovať „len nepatrné poruchy“ vo fungovaní organizmu (napr. bežnú intoleranciu laktózy), ale i naozajstné patologické stavy (napr. fenylketonúriu):

  • Aminopeptidáza: degraduje peptidy na aminokyseliny
  • Laktáza: premieňa laktózu na glukózu
  • Cholecystokinín: napomáha tráveniu tukov a bielkovín
  • Sacharáza: premieňa sacharózu na disacharidy a monosacharidy
  • Maltáza: premieňa maltózu na glukózu
  • Izomaltáza: premieňa izomaltózu

Ďalšími dôležitými enzýmy sú tie pankreatické, ktoré pôsobia najmä na tuky a aminokyseliny:

  • Lipáza: premieňa triglyceridy na mastné kyseliny a glycerofosfáty
  • Amyláza: premieňa sacharidy na jednoduché cukry
  • Elastáza: degraduje elastín
  • Trypsín: premieňa proteíny na aminokyseliny
  • Chimotripsín: premieňa proteíny na aminokyseliny
  • Nukleáza: premieňa nukleové kyseliny na nukleotidy a nukleozidy
  • Fosfolyláza: premieňa fosfolipidy na mastné kyseliny

Tráviace enzýmy nie sú iba užitočné a prospešné – sú nevyhnutné!

Trávia potravou za účelom získania aminokyselín, mastných kyselín, cholesterolu, jednoduchých cukrov a nukleových kyselín, ktoré pomáhajú pri tvorbe DNA.

Tráviaci proces sa rozdeľuje do šiestich fáz, počnúc žuvaním potravy a následnou kaskádou rôznych, na domino efekte založených, mechanizmov, ktoré podporujú tvorbou sekrétov:

  1. Slinná amyláza je prvý enzým, ktorý pomáha v ústach rozkladať potravu na molekuly a jednotlivé zložky
  2. Parietálne bunky v žalúdku uvoľňujú kyseliny, pepsíny a rôzne enzýmy, vrátane žalúdočnej amylázy, čím čiastočne rozštiepia získanú natrávenú potravu
  3. Kyseliny taktiež neutralizujú slinnú amylázu, čo podporuje vplyv žalúdočnej amylázy
  4. Po asi jednej hodine sa natrávenú potrava presunie do dvanástnika, kde kyslé prostredie zo žalúdka stimuluje uvoľňovanie hormónu sekretínu
  5. Pankreas uvoľní hormóny, hydrogénuhličitan, žlč a mnohé pankreatické enzýmy, vrátane lipázy, trypsínu, amylázy a nukleázy
  6. Vďaka hydrogénuhličitanu sa zmení kyslosť natráveniny do alkalickej formy, čo napomáha nielen k lepšiemu rozkladu potravy, ale tiež vytvára nepriateľské prostredie pre baktérie, ktoré nejakou náhodou prežili prechod až do žalúdka.

Táto syntéza môže účinne a plynulo prebehnúť len vtedy, ak je enzymatický systém zdravý, inak je nevyhnutné potrebné enzýmy dopĺňať.

Lipaza
Lipáza: pankreatický enzým, ktorý premieňa triglyceridy na mastné kyseliny a glycerofosfáty

 

Kto by mal užívať tráviace enzýmy?

Všetko závisí od zloženia našej stravy, za predpokladu, že netrpíme žiadnymi patologickými stavmi. Avšak pri tom všetkom, čo sa v dnešnej dobe ocitne na našich stoloch, nejaká tá pomoc navyše pre organizmus nie je nikdy na škodu. Poďme sa na to pozrieť detailnejšie:

Tráviace problémy

V prípade porúch trávenia, ako sú napr. reflux, plynatosť, nadúvanie, syndróm dráždivého čreva, Crohnova choroba, ulcerózna kolitída, divertikulum, zhoršené trávenie, hnačka, zápcha, atď., nám môžu práve enzýmy pomôcť tým, že výrazne znížia stresové prostredie v žalúdku, pankrease, pečeni, žlčníku a tenkom čreve pri trávení bielkovín, škrobov a tukov.

Problémy súvisiace s vekom

S pribúdajúcim vekom dochádza v tráviacom trakte, okrem iného, k alkalizácii žalúdočného prostredia, čim sa obmedzuje schopnosť správne tráviť (najmä proteíny). S vekom vzniká aj problém s častejším výskytom refluxu, ktorý môže vyplývať z nízkej kyslosti žalúdka alebo väčšieho nedostatku enzýmov.

Hypochloridria

Hypochlorydria, t.j. nízka kyslosť žalúdočných štiav, zbavuje organizmus jednej z jeho prvých obranných línií, čím môže v žalúdku dochádzať k tvorbe patogénnych mikróbov, ako napr. kvasiniek Candida či Helicobacter pylori.

Ak je kyslosť v žalúdku nedostatočná, sacharidy začnú kvasiť a následne produkujú plyny, ktorý spôsobuje regurgitáciu, čiže spätný pohyb tekutého obsahu žalúdka. Preto je vhodné takýmto prípadom predchádzať užívaním správnych výživových doplnkov.

Papaya
Papaya, zdroj papaínu

 

Poruchy funkcie pečene

Často dochádza k stavu, že osoby s poruchami funkcie pečene môžu mať súčasne aj nedostatočnú tvorbu enzýmov. Najčastejšie sa vyskytuje nedostatok Alfa 1-antitrypsínu, čo je vlastne genetická porucha, ktorá postihuje jedného z 1 500 ľudí.

Potom jestvujú aj ďalšie ochorenia, ktoré síce nie sú priamo spojené s enzymatickými nedostatkami, ale vyžadujú si pozornosť:

  • Crohnova choroba
  • nedostatok železa alebo vitamínu B12
  • nedostatok vitamínu D
  • nedostatok vitamínu A

Preto osoby, ktoré prijímajú stravu s vysokým obsahom kalórií, majú „zaneprázdnené“ trávenie a účinná absorpcia je obmedzená, takže ľahšie dôjde k nedostatku enzýmov. Doplnením týchto tráviacich enzýmov, v malom množstve pred jedlom (aspoň trikrát denne), sa výrazne zlepšuje trávenie a vstrebávanie, a súčasne sa výrazne zredukujú spomínané nepríjemné príznaky.

Nedostatok enzýmov sa však často vyskytuje aj bez prejavenia vážnejších a zreteľnejších symptómov; je však viacero signálov, ktoré by nás mali upozorniť. Pozrime sa na tie hlavné:

  • Typológia stolice: ak stolica obsahuje „plávajúce“ častice tuku, môže to byť indikátorom, že systém produkcie pankreatických enzýmov je neúčinný. (Hoci táto téma nie je zrovna “milá”, stolica nám vie každopádne veľa „povedať“…)
  • Zažívacie problémy: veľmi častým príznakom, po určitej dobe po jedle, je nafúknutie (napr. pri konzumácii mlieka) alebo hnačka. Nadúvanie a poruchy trávenia tiež môžu naznačovať prípadný enzymatický deficit (najčastejšie pri intolerancii na laktózu alebo lepok).
Ananas
Ananás, zdroj bromelaínu

 

Výhody príjmu tráviacich enzýmov

Je to jednoduché – nemôžeme bez nich tráviť potravu! Ale dôvodov na užívanie doplnkových tráviacich enzýmov je viac:

  • bojujú voči vzniku stresového prostredia v gastrointestinálnom systéme
  • podporujú trávenie ťažko rozložiteľných makromolekúl, ako sú napr. určité proteíny, lepok, kazeíny a laktóza
  • zabraňujú vzniku žalúdočného refluxu a syndrómu dráždivého čreva
  • zlepšujú vstrebávanie živín
  • ideálna je ich kombinácia s inhibičnými i “antinutrientnými” enzýmami, ktoré sa prirodzene vyskytujú v potravinách, ako sú napr. arašidy, pšeničné klíčky, vaječné bielky, orechy, semená, strukoviny a zemiaky

Ich najlepšími zdrojmi sú:

  • ovocie: napr. ananás (bromelaín) alebo papája (papaín)
  • živočíšne zdroje: pankreatín
  • rôzne odrody rastlín a húb: množstvo probiotík
Autor: Gabriele Trapani, Zdroj: Yamamoto
preloader