Tráviaci systém a jeho spojenie s centrálnym nervovým systémom

Tráviaci systém a jeho spojenie s centrálnym nervovým systémom (CNS)

To, že existuje korelácia medzi centrálnym nervovým systémom a našimi črevami, je overená a preukázaná skutočnosť.

Centrálny nervový systém (CNS) sa rozvetvuje do enterického nervového systému (SNE), tvoreného neurónmi, ktorých bunky sa nachádzajú v stenách čriev. Tieto neuróny sa starajú o pohyb črevných stien na základe podnetov z vonkajšieho prostredia a najmä z CNS. Teda CNS je zodpovedný za reakcie zo žalúdočného aparátu a celkový optimálny stav zažívacieho traktu.

Ide o vzájomný vzťah, a preto gastrointestinálny systém odzrkadľuje všetky stavy našej mysle (i negatívne, čo môže mať za následok nepríjemné dlhodobé, dokonca trvalé dôsledky).

Tento zložitý mechanizmus sa snaží nezaťažovať naše trávenie každodenným napätím a stresom. Nie vždy sa mu to však podarí a môže to vyústiť do najrozličnejších patológií: počnúc opuchmi brucha, cez podráždenie hrubého čreva, až po gastroezofageálny reflux.

Tieto poruchy môžete často napraviť zmenou stravovacích návykov

V prípade refluxu odstránením okysľujúcich potravín, ako sú napr. paradajky, alebo obmedzením príjmu kofeínu. Gastroezofageálny reflux je ochorenie spôsobené niekoľkými faktormi, ako sú napr. nevhodná strava, hormónalne poruchy či užívanie rôznych liekov. Dolný zvierač pažeráka (zóna priechodu medzi pažerákom a žalúdkom) predstavuje tlakovú bariéru proti refluxu a je najdôležitejšou súčasťou mechanizmu proti spätnému toku. Keď sa tlak v oblasti zníži, napr. počas prechodu vody alebo potravy, kyslá i nekyslá potrava stúpa zo žalúdka do pažeráka (aj za normálnych podmienok). Ak množstvo a trvanie refluxu prekročí určitú hranicu, objaví sa gastroezofágová refluxná choroba. Tlak spoja medzi pažerákom a žalúdkom vykazuje značné diurnálne variácie a ovplyvňuje ho strava, hormóny či niektoré lieky. Zvýšenie vnútrobrušného tlaku, ako napr. u ľudí s nadváhou a tehotných žien, zvyšuje riziko tohto refluxu.

Typickými príznakmi ochorenia je pálenie v retrosternálnej oblasti (posteriórne od lopatiek alebo krku smerom k ušiam), najčastejšie regurgitácia kyseliny (horká/kyslá tekutiny v ústach). Tieto epizódy sa môžu opakovať počas dňa, alebo sa môžu vyskytovať nepretržite v rôznych častiach dňa, vrátane noci medzi 24:00 a 3:00, v polohe poležiačky tak aj pri chôdzi.

Možné riešenie problému:
  • znížte svoju telesnú hmotnosť, najmä v oblasti brucha
  • vyhýbajte sa potravinám, ktoré môžu zvyšovať kyslosť (paradajky, káva, mäta, citrusové plody, alkohol a čokoláda)
  • bezprostredne po jedle sa vyhnite spaniu, najmä ak bolo sýte

V prípade podráždenia hrubého čreva čelíme podráždeniu posledného črevného traktu, ktorým trpí asi 20% svetovej populácie (podľa zdroja OMS). V skutočnosti nehovoríme o črevnej patológii, ale „len“ o poruche: steny čreva sú citlivejšie. Môžete pociťovať nepríjemné pocity až bolesť v brušnej oblasti, môže dochádzať k striedaniu hnačky a zápchy.

Tieto problémy majú určite súvislosť s vzájomným vzťahom medzi CNS a SNE (enterický nervový systém prítomný v čreve).

Riešenie: vďaka výskumu uskutočnenému na Michiganskej univerzite bolo potvrdené, že tento syndróm nie je predzvesťou rakoviny hrubého čreva. Treba však zmeniť stravovacie návyky a začať s užívaním kvalitných výživových doplnkov.

Potraviny, ktorým sa treba vyhnúť:
  • mlieko a výrobky z neho
  • sladidlá, ako napr. sorbitol
  • ovocie, ktoré má sklon kvasiť, ako napr. biele a červené hrozno, figy, gaštany, čerešne, melón, dyňa či slivky
  • zelenina, ktorá sa ťažšie a dlhšie trávi, ako napr. karfiol, artičok, špenát, cibuľa, rukola, uhorka či zeler
  • pikantné korenené jedlá
  • stimulujúce nápoje, ako káva alebo čaj
  • sýtené nealkoholické nápoje obsahujúce (ale aj neobsahujúce) kofeín

Na odstránenie takýchto problémov je potrebné k správnemu stravovaniu pridať aj užívanie vhodných výživových doplnkov, ako je napr. Levoris®. Ide o doplnok na báze aktívneho dreveného uhlia a rastlinných výťažkov určených na upokojenie gastrointestinálneho traktu. Dodáva tiež 1g (denná dávka) aktívneho rastlinného uhlia, čo prispieva k zníženiu nadúvania.

Enzymasic® je výživový doplnok pozostávajúci z vybraných enzýmov. Tráviace enzýmy majú základnú funkciu pri podpore činnosti gastrointestinálneho systému: sú to proteínové molekuly, ktoré fungujú v kombinácii so zložitými substanciami, premieňajú ich na jednoduchšie látky, ktoré je organizmus schopný vstrebávať. Tráviace enzýmy musíte užívať vždy po konzumácii hlavného jedla, a to najmä v prípade prísnej diéty (počas prípravy na súťaž), pretože neschopnosť stráviť potravu môže ohroziť rovnováhu črevnej flóry a spôsobovať opuchy brušnej oblasti či poruchy trávenia.

Tým, ktorí trpia podráždením hrubého čreva, tráviacimi problémami či silnejšími menštruačnými bolesťami, odporúčam užívať Dolestin®. Je to výživový doplnok založený na rastlinných výťažkoch, konkrétne z kurkumy, zázvoru a čierneho korenia. Protizápalové pôsobenie kurkumy a zázvoru umožní črevám opäť sa uvoľniť a odstrániť nadbytočné plyny.

Ďalším dôležitým spojencom tráviaceho traktu je bromelaín, extrakt bohatý na enzýmy pochádzajúce z ananásu pestovaného. Ananás je určený na podporu trávenia, je vhodné ho preto užívať po jedle. Podporuje tiež odvodňovanie a funkčnosť mikrocirkulácie, zmierňuje pocit ťažkých nôh a pôsobí proti nedokonalostiam spôsobených celulitídov.

Ananás

Zdravie našich čriev nepochybne pozostáva zo správnej výživy, výživových doplnkov, hydratácie a fyzickej aktivity. Všetky tie faktory môžu vyriešiť mnohé problémy, ktoré sú najčastejšie spôsobované psychologickým napätím každodenného života. Zdá sa takmer nemožné nájsť rovnováhu, pretože tá je podmienená dvoma nervovými systémami, ktoré fungujú autonómne.

Môžeme si však pomôcť ashwagandhou, výživovým doplnkom určeným pre telesnú a duševnú pohodu. Koncentrácia látok obsiahnutých v tejto rastline s tisícročnou tradíciou z nej robí adaptogén, t.j. látku určenú na zlepšenie reakcií na stresové faktory a potláčanie premeny pozitívneho stresu na negatívny.

Dokonca aj fyzická aktivita je platná pri prevencii pred črevnými ochoreniami a poruchami.

Výskum uskutočnený na Illinoiskej univerzites uvádza, že u ľudí, ktorí boli určitý čas neaktívni a následne začali s 30-minútovým programom fyzickej aktivity, došlo k nárastu množstva prospešných črevných baktérií, produkujúcich protizápalovú kyselinu s imunitným účinkom proti vzniku rakoviny čriev, ale i pozitívnym vplyvom na chudnutie.

Okrem toho, konštantná motorická aktivita zabraňuje vzniku zápchy a zaisťuje väčšiu pravidelnosť vyprázdňovania čriev (samozrejme za predpokladu príjmu dostatočného množstva tekutín).

Autor: Agnese Donati, Zdroj: IAF Store
preloader