Výhody krilového oleja

Výhody krilového oleja oproti rybiemu

Prespešnosť omega-3 na náš organizmus, a najmä na kardiovaskulárny systém, objavil dánsky výskumný inštitút, ktorý u eskymákov odhalil nízku úmrtnosť v dôsledku infarktu myokardu alebo srdcových chorôb, a pripísal to práve zvýšenej konzumácii čerstvých rýb, ulovených v čistých vodách Arktídy. Odvtedy početné štúdie toto zistenie potvrdili a dokázali pozitíva omega-3 aj nervový a imunitný systém (triglyceridy, kĺby a zažívací trakt, účinok proti zápalom i starnutiu buniek, spomalenie prejavov spôsobených voľnými radikálmi).

Dnes už s určitosťou vieme, že konzumácia potravín bohatých na omega-3 mastné kyseliny (ako sú napríklad voľne žijúci (! nie chovaný !) losos aljašský, sardinky, makrely, sardely, atď.) je nevyhnutná pre naše zdravie. V tomto článku však chceme zdôrazniť ďalší veľmi špeciálny prírodný zdroj veľkého množstva omega-3 mastných kyselín: krilový olej.

Čo je krilový olej?

Kril je všeobecný pojem, ktorý popisuje malú krevetu, žijúcu v studených vodách Antarktídy, živiacu sa fytoplanktónom, čo je zhluk mikroskopických rastlinných organizmov. Tento druh potravy krila je veľmi dôležitý, pretože práve to z neho robí jedného z mála morských živočíchov, ktorý absorbujú a akumulujú znečisťujúce látky a ťažké kovy len vo veľmi malej miere.

Krilový olej sa získava osobitným extrakčným a rafinačným procesom, pri ktorom sa bielkoviny a ostatné látky filtrujú, aby sa získal 100% čistý olej bez obsahu znečisťujúcich látok.

Je lepší rybí olej alebo olej krilový?

Krilový olej sa veľmi často porovnával s rybím olejom; medzi týmito dvoma produktmi však existujú významné rozdiely.

  • Kril neobsahuje ťažké kovy, ktoré sa často usádzajú v tkanivách rýb
  • Na rozdiel od rybieho je krilový olej vynikajúcim antioxidantom
  • Dodáva nám viac než dvojnásobok množstva omega-3 mastných kyselín ako olej rybí

Tento posledný zmienený fakt vyplynul zo štúdie, ktorú podstúpili zdraví ľudia s normálnou alebo mierne zvýšenou hladinou cholesterolu. Jedna skupina testovaných osôb užívala krilový olej, druhá rybí a tretia placebo.

Výsledky ukázali, že ľudia, ktorí prijímali rybí olej, mali EPA a DHA 846 mg, zatiaľ čo tí, ktorí užívali olej krilový, mali „iba“ 543 mg omega-3. Zdá sa, že tieto údaje hovoria jasnou rečou: rybí olej má očividne väčšie výhody než krilový olej.

Zo štúdie však vyplynulo, že u pacientov s krilovým olejom došlo k nárastu EPA a DHA v krvi o 146%, respektíve o 43%, takže prakticky takmer dvojnásobok toho, čo skupina, ktorá prijímala rybí olej!

Je to vďaka tomu, že krilový olej je biologicky dostupnejší ako olej rybí. A to je len jeden z aspektov v prospech krilového oleja.

Otázka biologickej dostupnosti

Mastné kyseliny sú svojou povahou rozpustné vo vode, a aby sa mohli transportovať krvou, musia ich „sprevádzať“ lipoproteíny. V krilovom oleji sú omega-3 naviazané na fosfolipidy, najmä na fosfatidylcholín, ktoré telo dokáže vstrebať a zužitkovať omnoho rýchlejšie a účinnejšie.

Fosfatidylcholín je zložený čiastočne z cholínu, prekurzora esenciálneho neurotransmitera acetylcholínu, ktorý vysiela nervové signály do mozgu, a trimetylglycínu, ktorý chráni pečeň. Cholín je nevyhnutný pre vývoj mozgu, učenie a pamäť, a zohráva dôležitú úlohu pri vývoji plodu a mozgu novorodencov. Z tohto dôvodu sa odporúča konzumácia krilového oleja počas tehotenstva alebo dojčenia.

V rybom oleji sa omega-3 viažu na triglyceridy, ktoré sa musia najskôr rozložiť na DHA a EPA v zažívacom trakte, čo zničí asi 80 – 85% z celkového množstva. Konzumáciou rybieho oleja musí pečeň viazať omega-3 mastné kyseliny na fosfatidylcholín, aby ich telo mohlo zužitkovať, na rozdiel od oleja krilového.

Rybí olej je tiež ľahko oxidovateľný a jeho oxidácia vedie k tvorbe voľných radikálov, ktoré organizmu prinášajú väčší oxidačný stres, a opäť tak zvyšujú potrebu antioxidantov. Rybí olej však antioxidantov obsahuje veľmi málo!

Červený antioxidant

Krilový olej obsahuje veľa astaxantínu, jedného z najsilnejších antioxidantov, ktoré nám príroda ponúka.

Zvláštnosťou je, že nezávislé hodnotenia absorpčnej kapacity kyslíkových radikálov (ORAC) preukázali, že krilový olej (práve vďaka astaxantínu) má antioxidačný efekt 300-násobne účinnejší ako vitamíny A a E, a 34-násobne účinnejší ako koenzým Q10.

Astaxantín je červený pigment, ktorý dodáva typickú fialovú farbu krilom, rôznym kôrovcom, lososom i pstruhom. Prítomnosť tohto silného antioxidantu umožňuje prirodzene uchovávať krilový olej dlhú dobu, a to bez potreby pridania akýchkoľvek ďalších chemických či prírodných konzervačných látok (ako napr. vitamín E, ktorý sa musí pridávať do rybieho oleja).

Ako si vybrať krilový olej

Na výrobu vysoko kvalitného krilového oleja sa používa antarktický druh živočícha, „Euphausia superba“ (pancierovka antarktická), ktorý žije v oceánskej oblasti FAP 48, kde sa loví.

Pri kúpe morských produktov je mimoriadne dôležité dbať na to, aby boli udržateľné pre ekosystém, t.j. aby mali osvedčenie, aké vydáva napríklad Rada pre námornú správu (MSC), čo je medzinárodný úrad s prísnymi hodnotiacimi kritériámi.

Toto všetko je znakom kvality a bezpečnosti, keďže s daným certifikátom si môžete byť istí, kde a ako sa ulovil kril použitý pri výrobe výživového doplnku.

Pozor na udržateľnosť

Vzhľadom na rozšírený jav znečisťovania morí je veľa rýb (najmä veľkých druhov) vystavených kontaminácii ťažkými kovmi, najmä ortuťou.

Kril tomuto znečisteniu však vystavený nie je: loví sa nielen v čistejších a chránených oblastiach, ale keďže sa nachádza naspodu potravinového reťazca, živí sa fytoplanktónom, a nie inými kontaminovanými rybami.

Ďalším faktorom, ktorý treba vziať do úvahy, je, že rybolov kôrovcov je oveľa udržateľnejší ako lov rýb, pretože je to najväčšia biomasa na Zemi. Výlov kôrovcov je vysoko disciplinovaný proces, keďže každý rok sa ich môže vyloviť iba 1% alebo 2% z celkového množstva biomasy.

Populáciu pancierovky pozorne monitoruje Komisia na ochranu živých antarktických morských zdrojov (CCAMLR). Ide o serióznu organizáciu so solídnymi výskumnými programami, ktorá využíva nezávislé štúdie na zabezpečenie dodržiavania ochranných opatrení v Južnom oceáne.

Vlastnosti krilového oleja

Prospešné vlastnosti krilového oleja zdôraznené v odbornej literatúre:

redukuje cholesterol a triglyceridy: pri znižovaní cholesterolu a triglyceridov je najmenej 4-násobne účinnejší ako rybí olej

podporuje a chráni kardiovaskulárny systém: redukuje hustotu krvi a bráni upchávaniu tepien; účinok sa dosiahne už pri dennom príjme 250 mg EPA a DHA

má pozitívny metabolický vplyv: pomáha zlepšovať mitochondriálne funkcie, zlepšuje oxidáciu mastných kyselín, Krebsov cyklus a metabolizmus glukózy, tiež pomáha chrániť pečeň pred hepatálnou steatózou

Odporúča sa tehotným ženám: konzumácia omega-3 počas tehotenstva, najmä DHA, prináša výhody pre vývoj plodu, znižuje riziko predčasného pôrodu, optimalizuje rast plodu, pomáha neurocerebrálnemu vývoju (najmä v treťom mesiaci) a môže zabrániť kardiovaskulárnym chorobám a cukrovke u detí (výskum ukazuje, že predčasne narodené deti majú zvýšené riziko vzniku cukrovky).

Môže pomôcť zmierniť príznaky reumatoidnej artritídy: správy uverejnené v časopise BMC Muskuloskeletal Disorders sú výsledkom výskumu, v ktorom sa zdôrazňujú hlavné prínosy každodenného užívania krilového oleja (zníženie symptómov o 47%) v porovnaní s rybím olejom (26%). Tento „zázračný“ účinok krilového oleja je spôsobený vysokou biologickou dostupnosťou EPA a DHA, ako aj prítomnosťou nielen omega-3, ale aj iných antioxidačných molekúl (astaxantín). Tieto cenné protizápalové vlastnosti omega-3 sú užitočné aj pri bolestiach kostí a kĺbov.

Pomáha chrániť zdravie očí a znižuje pravdepodobnosť vzniku senilnej makulárnej degenerácie (AMD)

Kontraindikácie a vedľajšie účinky

Krilový olej môže reagovať s účinkami liekov, ktoré spomaľujú zrážanie krvi (antikoagulanciá), pretože ich kombinované účinky môžu zvýšiť riziko krvácania.

Jeho antikoagulačný účinok môže vyžadovať zrušenie plánovaných chirurgických zákrokov. Krilový olej môže tiež interferovať s prejavmi lieku na liečbu obezity Orlistat. V prípade užívania liekov je dobré konzultovať to s lekárom.

Niektoré poruchy sa môžu vyskytnúť pri prijatí väčšieho množstva polynenasýtených tukov, ako je rybí olej (ťažšie dýchanie, pálenie gastroezofágu, dávenie, žalúdočné ťažkosti či hnačky). Užívanie sa výslovne neodporúča ľuďom, ktorí sú alergickí na mäkkýše.

V opačnom prípade sa užívanie výživových doplnkov s obsahom krilového oleja považuje za absoltúne bezpečné.

Autor: Gabriele Trapani, Zdroj: Yamamoto
preloader